بد نیست ما هم از شیوه آموزش در دنیای متاورس بهره مند شویم!
به گزارش وبلاگ آفتاب، تجربه آموزش مجازی در دوران کرونا شرایطی برای دانشگاهیان ایجاد کرد که امکان پذیرش محیط های آموزشی جدید را برای آنها رقم زده است. علاوه بر آن، در دنیای فعلی که فناوری در همه ابعاد زندگی رخنه کرده است، متاورس، راهکاری مناسب برای دانشگاه ها است تا آموزشی متفاوت و بسیار کاربردی را برای دانشجویان خود به ارمغان آورند.
به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، حدود ۳ سال است که شرایط زندگی در کره خاکی نسبت به قبل متفاوت می باشد علت این تفاوت هم به خاطر ویروسی است که سرزده آمد و سبک زندگی همه انسان های جهان را دستخوش تغییرات کرد. در این ۳ سال که فراز و نشیب های زیادی در ابعاد مختلف زندگی بشریت به وجود آمد، نکات زیادی پدید آمد ما باید از آنها درس بگیریم.
طبعا، یکی از مصادیق این تغییر، نحوه عرضه آموزش در جهان بود. چه در سطح مدرسه و چه در سطح دانشگاه. آموزش در سطح جهان به شیوه "مجازی" پیش رفت و همه دانش آموزان، دانشجویان و اساتید با تاکید بر اینترنت و فضای مجازی، حدود ۲ سال آموزش خویش را پی گرفتند.
از طرفی، پیشرفت فناوری در جهان و دسترسی همگانی به اینترنت کار را برای همه آسان تر کرد. تجربه کرونایی آموزش در جهان نشان داد که می توان با تاکید بر ابعاد مختلف فضای مجازی، آموزش را به طرقی جدید عرضه کرد که تاثیرگذاری بیشتری هم داشته باشد.
بی گمان، آینده آموزش در جهان در گرو پیشرفت فناوری است. اما نوع خاصی از فناوری به نام "متاورس"( Metaverse)، قابلیت ایجاد تغییر در آموزش را دارد.
شاید بهتر باشد در ابتدا تعریفی از "متاورس" عرضه نماییم.
کلمه متاورس تلفیقی از دو لغت Meta+Universe است. واژه متا از ریشه یونانی "فراتر" گرفته شده و ورس هم از کلمه یونیورس به معنای "جهان" آمده است. ازاین رو از نظر لغوی metaverse را می توانیم به "جهان ماوراء" ترجمه نماییم.
متاورس یک دنیای مجازی است که با ترکیب مفاهیم حقیقت مجازی (VR) و حقیقت افزوده (AR)، به دنبال اینست تا به کاربران خود این فرصت را بدهد تا هر آنچه را که در دنیای واقعی انجام می دهند بدون احتیاج به حضور فیزیکی در متاورس انجام دهند. در واقع میتوان متاورس را یک جهان برتر معرفی نمود که در آن محدودیت های دنیای فیزیکی از بین خواهد رفت و شاید انسان ها بتوانند در دنیای آرمانی خود زندگی کنند.
بنابراین، در قسمت آموزش هم می توان از کاربردهای خارق العاده متاورس منتفع شد. کاربردهای زیادی برای متاورس وجود دارد اما اگر بخواهیم مثال هایی از این کاربردها بزنیم باید به موارد ذیل اشاره کنیم:
۱. عرضه فیلمهای مستند در متاورس
مشاهده فیلمهای مستند در کلاس درس یک راه عالی برای شروع گفتگو در مورد علم یا مسائل اجتماعی است. در این روش از دانشجویان خواسته می شود یک مستند تماشا کنند و سپس در مورد آن در گروههای چندنفره بحث کنند یا تکلیفی معادل با آن انجام دهند.
۲. سفر به نقاط مختلف جهان
در متاورس می توانیم به شهرهای مختلف سفر نماییم و مکانهای طبیعی جهان را تماشا نماییم. در واقع می توانیم از راه یک هدست حقیقت مجازی به قطب شمال و قطب جنوب برویم.
۳. شرکت در رویدادهای مهم علمی
در متاورس ما قادر به مشارکت و تعامل با دیگران در یک محیط اجتماعی هستیم. در یک محیط کلاسی، می توانیم شخصی را به معنای مجازی به کلاس خود دعوت نماییم. ازاین رو ما می توانیم یک فضای مجازی داشته باشیم که در آن با هم همکاری داریم. پس ما می توانیم در این محیط تعاملات شخصی و اجتماعی داشته باشیم، همینطور می توانیم رویدادهای ساختارمندتری داشته باشیم. همچون این رویدادها سخنرانی یا کنفرانس یا سمپوزیوم هایی است که می توانیم در آن شرکت نماییم و افراد دیگری از راه یک آواتار مجازی با ما صحبت کنند. این خود یکی از علل اثبات انقلاب در آموزش با متاورس است.
۴. انجام فعالیتهای تناسب اندام
ارتباط بین ذهن و بدن بسیار قوی است. ازاین رو کار با چیزهایی مانند فعالیتهای تناسب اندام، حرکت بدن، مدیتیشن یا تمرکز حواس می تواند به دانشجویان در تمام جنبه های تحصیلی و تمام جنبه های زندگی کمک نماید. بعضی از برنامه های تناسب اندام و مدیتیشن موجود در دستگاههای حقیقت مجازی امکان قرارگرفتن در یک محیط که در آن میتوان استراحت کرد را برای دانشجویان فراهم می آورد تا بدین سان در شرایط آرام تری تحصیل کنند.
کاربرد متاورس در رشته های گوناگون
متاورس در پزشکی
با توجه به مزایای گسترده متاورس در پیشرفت آموزش دانشجویان، دانشگاه های دنیا به این سمت رفته اند که از فناوری "متاورس" در رشته های متعدد استفاده نمایند. یکی از گسترده ترین کاربردهای متاورس استفاده از آن در رشته پزشکی است.
بکارگیری پلت فرم های متاورس یا متا در آموزش پزشکی، توانایی های فناورانه و آموزشی جدیدی را برای توسعه مهارت های دانشجویان پزشکی به ارمغان می آورد. در دنیای متاورس، دانشجو میتواند مراقبت از بیمار، آموختن دانش پزشکی، آموزش کار تیمی، استدلال تشخیصی و... را تجربه کند. بعنوان مثال، یکی از کاربردهای متاورس در رشته پزشکی، استفاده از فناوری MR برای تقویت تجربه بالینی از راه دور است که توسط کارآموزان از راه چشمان متخصص با استفاده از یک دستگاه هدست مشاهده می شود. این فرمت جدید به تیم های دانشجویی این امکان را می دهد که با بیماران، هم کلاسی ها و اساتید خود تعامل داشته باشند، در حالیکه همزمان یافته های بالینی، تصویربرداری و مطالعات آزمایشگاهی بیمار را در کنار تخت تجسم می کنند.
در مطالعه دیگری، استفاده از اپلیکیشن حقیقت مجازی چند کاربره برای احیای ایست قلبی بیماران مورد استفاده قرار می گیرد. این برنامه به چهار کارآموز پزشکی اجازه می دهد تا در یک "اتاق مجازی" باشند و با هم برای مراقبت از بیمار ایست قلبی به صورت مجازی همکاری کنند. همه اینها تحت فشار زمان واقعی و تغییرات سریع حجم کار، درک سیستماتیک، مهارت های تصمیم گیری بالینی و مکانیسم های کار تیمی، در بین بسیاری موارد دیگر عرضه می شود.
متاورس در مهندسی
متاورس امکان یادگیری همه جانبه در آموزش عالی را ترویج خواهد نمود. این مورد در تحقیقات دقیق حوزه های مختلف در حال اجرا می باشد.
در واقع متاورس، توسعه فناوری های مختلف است. این فناوری ها عبارتند از حقیقت افزوده، حقیقت مجازی، حقیقت ترکیبی، هوش مصنوعی، بلاک چین و دنیای سه بعدی.
بدین ترتیب با عنایت به کاربردی و فنی بودن رشته های فنی و مهندسی، متاورس می تواند در رشته های مهندسی کاربرد گسترده ای برای دانشجویان داشته باشند تا آنها بتوانند از راه ابزاری مانند هوش مصنوعی و دنیای سه بعدی، مدل سازی متعدد در رشته خویش را تجربه کنند.
اخیرا، دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ (PolyU) و دانشگاه آموزش هنگ کنگ (EdUHK) یادداشت تفاهمی برای ایجاد مرکز یادگیری همه جانبه و متاورس در آموزش با یکدیگر امضا کردند.
هدف این همکاری بین دو دانشگاه PolyU و EdUHK ایجاد زیرساخت مشترک برای انجام تحقیقات بین رشته ای برای تأثیرگذاری بر آموزش است.
این مرکز به صورت خاص بر این مورد تمرکز خواهد نمود که چگونه تجربیات همه جانبه، همچون تجربیات حقیقت مجازی و به صورت کلی متاورس، می تواند پردازش شناختی، توجه، حافظه، عملکرد مغز و در نهایت نتایج یادگیری دانشجویان را تقویت کند.
متاورس در علوم انسانی
هم اکنون دنیا به سمتی می رود که در رشته های علوم انسانی هم از فناوری متاورس استفاده گردد. بعنوان مثال، دانشکده کسب و کار UPES در هند، یک دانشگاه از طریق اندازی نخستین برنامه رشته "مدیریت کسب و کار" در نوع خود در متاورس اطلاع داد که به دانشجویان درک جامعی از اکوسیستم های متاورس، بلاک چین و وب عرضه می دهد.
این برنامه دو ساله دارای یک برنامه درسی است که با سه اصل اصلی طراحی شده است: دانش نظری در مورد متاورس، تجربیات فراگیر از راه لابراتوار های Meta، و تجربه عملی با شرکت هایی که در عرصه متاورس کار می کنند.
با این تفاسیر و با تجربه ۲ سال آموزش مجازی، وقت آن رسیده که ما هم مانند تمام دنیا به سمت استفاده از فناوری در آموزش عالی کشور حرکت نماییم که با عنایت به توضیحات اجمالی مذکور، یکی از مصادیق آن استفاده از فناوری متاورس است.
متاورس شیوه جدیدی برای عرضه آموزش را به وجود می آورد. اولین تأثیر آن در آموزش این خواهد بود که سرعت انتقال داده را در مراکز آموزشی زیر پوشش وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم بشدت بالا می برد.
همراه شدن دانشگاه ها با این تغییرات سریع عصر مجازی می تواند تاثیرات زیادی در زندگی و کار استاد، دانشجو، کارمند و محیط دانشگاه داشته باشد تا بدین سان زمان آزمایش مفاهیم و نوآوری در حوزه آموزش، یادگیری و پژوهش برایمان به صورت قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کند.
در دوران کرونا، همه ما استفاده از فضای آموزش مجازی را درک کردیم، یادگیری و یاددهی در فضای مجازی در نرم افزارهای متعدد را تجربه کردیم. پس دیگر این آمادگی را داریم که با فراهم شدن زیرساخت های موجود، از توفیق الزامی حاصل شده از دوران کرونا بهره مند شویم و برای آموزش به دنیای ۳ بعدی هم گریزی بزنیم!
منبع: aftablog.ir
itemprop="bestRating">5
628
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب