مروری بر ظرفیت دنباله سازی در جهان؛
برگ برنده صنعت انیمیشن دنیا چیست؟
به گزارش وبلاگ آفتاب، به بهانه ساخت بچه زرنگ ۲ نخستین انیمیشن ایرانی که به قسمت دوم رسیده است مروری روی ظرفیت ساخت دنباله برای انیمیشن های سینمایی در سراسر جهان داشته ایم.
خبرگزاری مهر -گروه هنر: چند دهه پیش، زمانیکه سینما در سیطره فیلمهای درام و اصطلاحاً هنری بود و آثار گیشه پسند معمولا فیلمهای قهرمان محوری بودند که شخصیت های اصلی با بدن های ورزیده یک تنه شهر یا کشوری را به خاک و خون می کشیدند، اگر کسی می گفت روزی می رسد که فیلمهای مورد انتظار دوستداران سینما آثار انیمیشنی است، شاید کسی باور نمی کرد. اما در نهایت این صورت گرفت و انیمیشن ها حالا به پایه اصلی و پرقدرت گیشه سینماها تبدیل گشته اند. باآنکه هنوز هم فیلمسازان مؤلف و آثار هنری طرفداران خویش را دارند و ابرقهرمان های کمپانی های مارول و دی سی هر سال با منهدم کردن تعداد زیادی از دشمنان فانتزی و فضایی مردم را به سالن های سینما می کشانند، ولی اکنون دسته ای جدید به آثار پرفروش سینماها اضافه شده که طرفداران آن دیگر فقط کودکان نیستند و همه دوستداران هنر هفتم انیمیشن ها را هم اندازه آثار رئال جدی می گیرند. دنباله سازی در سینمای جهان؛ از پاندای کونگ فوکار تا داستان اسباب بازی «پاندای کونگ فوکار ۴» (Kung Fu Panda ۴)، قسمت دوم «درون و بیرون» (Inside Out)، پنجمین قسمت از «شرک» (Shrek)، «داستان اسباب بازی ۵» (Toy Story ۵)، قسمت چهارم «من نفرت انگیز» (Despicable Me)، «فروزن ۳» (Frozen) و قسمت جدید «مرد عنکبوتی در دنیای عنکبوتی» (Spider-Man: Beyond The Spider-Vers) چند نمونه از مهم ترین و مورد انتظارترین آثار انیمیشنی هستند که طبق برنامه ریزی های انجام شده مقرر است همه آنها در سال جدید میلادی به نمایش درآیند و خیلی از دوستداران آثار پویانمایی منتظر اکران آنها در سالن های سینما هستند.
اما جدا از مسئله محبوبیت فراوان آثار انیمیشنی و تغییر فاز مخاطبان آنها از کودکان به خانواده ها و جدی تر شدن توجه به انیمیشن هایی با قصه های در ارتباط با بزرگسالان، مبحث دیگری که در رابطه به همین آثار مورد انتظار سال دیگر هم صدق می کند، استفاده درست، دقیق و حرفه ای کمپانی های ساخت انیمیشن از تولیداتی است که انجام می دهند. یک مرتبه دیگر لیست آثاری که در پاراگراف قبل نوشته شده را تماشا کنید، تمامی این انیمیشن ها دنباله آثاری است که قبل از این پخش شده اند و بعد از موفقیت در جلب نظر مخاطبان و منتقدان حالا قسمت های بعدی آنها هم ساخته شده و آماده اکران هستند. در این لیست ۲ انیمیشن «شرک» و «داستان اسباب بازی» با رسیدن به قسمت پنجم به سطحی متفاوت از محبوبیت رسیده اند، فیلمهای سینمایی محبوبی که از نظر سبک و سیاق ساخت و داستان با هم تفاوت های فراوانی دارند اما قهرمان های دوست داشتنی هر ۲ پروژه سبب شده با گذشت بیشتر از بیست سال از پخش اولین قسمت شان، هنوز هم از محبوب ترین شخصیت های هنر هفتم باشند و هنوز هم نامشان اعتبار کافی برای کشاندن مخاطب به سینماها را داشته باشد. «درون و بیرون» که همین چند روز پیش تریلر قسمت دوم آن منتشر گردید هم باآنکه از نظر سابقه به اندازه دیگر فیلمهای دنباله دار نیست، اما درخشش قسمت اول آن در گیشه و برنده شدن جوایز اصلی بخش انیمیشن در رویدادهای معتبر سینمایی مثل اسکار و گلدن گلوب آنرا در زمره موفق ترین انیمیشن های پیکسار و دیزنی قرار داد. داستان متفاوت و نگاه ویژه این انیمیشن که آنرا در قسمت های دیگر اسکار هم نامزد دریافت جایزه کرده بود، یک مرتبه دیگر طرفداران آنرا امیدوار کرده که در بخش جدید هم با چنین فضایی همراه خواهند شد.
با نگاهی به تاریخچه ساخت انیمیشن در دنیا و دنباله سازی در این هنر صنعت می بینیم که چند دهه ای است که این کار در انیمیشن های سینمایی سابقه دارد و اغلب این دنباله ها هم توانستند نمونه های موفقی از آب دربیایند، تا حدی که خیلی از دوستداران لیستی از انیمیشن های سینمایی خوب تهیه کردند و از سازندگان آن آثار خواستند که دنباله ای هم برای این آثار دوست داشتنی ساخته شود، آثاری همچون «سیاره جنگ» (Treasure Planet)، «زیبای خفته» (Sleeping Beauty)، «پینوکیو» (Pinocchio)، «رتتویی» یا «موش سرآشپز» (Ratatouille) و … که هرکدام در زمان پخش در جذب تماشاگران عملکرد قابل دفاعی داشتند و حقیقتاً لیاقت دنباله سازی را دارند. دنباله سازی در سینمای ایران؛ از کلاه قرمزی تا اخراجی ها در صورتیکه سال هاست سینمای جهان از ظرفیتهای دنباله سازی برای آثار محبوب استفاده می نماید، این توانایی آن طور که باید و شاید در سینمای ایران مورد استفاده قرار نگرفته و تعداد بسیار کمی از آثار سینمایی ایرانی تابحال با این خصوصیت به اکران درآمدند، فیلم هایی که اکثراً کمدی بودند همچون «اخراجی ها»، «آتش بس»، «تگزاس»، «خوب، بد، جلف» و … که اغلب قریب به اتفاق آنها در بخش های دوم و سوم ضعیف تر از قسمت اول بودند.
در میان آثار کودک هم «کلاه قرمزی» محبوب ترین اثری است که دنباله هایی هم برای آن ساخته شد اما دنباله های آن هم نتواستند به اندازه قسمت اول در جذب نظر مخاطبان و منتقدان موفق عمل کنند. شاید به سبب همین تجربه های تلخ است که فیلمسازان و تهیه کنندگان آثار مختلف سینمایی می کوشند دنباله ای برای آثار محبوب و پرطرفدارشان نسازند. اولین دنباله سازی برای یک انیمیشن؛ بچه زرنگ ۲ وارد می شود حالا اما اتفاقی ویژه برای انیمیشن ایران رخ داده است و مقرر است دنباله ای برای پرفروش ترین انیمیشن تاریخ سینمای کشورمان ساخته شود. هنر - صنعت انیمیشن ایران در سالهای اخیر عملکرد قابل دفاعی در زمینه ساخت آثار سینمایی داشته است، در طول یکی دو دهه گذشته موفق ترین بخش انیمیشنی ما بخش کوتاه بود که چند مورد از آنها در جشنواره های بین المللی هم با استقبال مواجه گشتند، ولی اکنون چند سالی می شود که انیمیشن ایران در زمینه ساخت آثار سینمایی هم حرف های زیادی برای گفتن دارد و در طول سال، یکی دو انیمیشن بلند در سینماها به اکران در می آیند. در این بین اما یک نام مهم وجود دارد، استودیو هنر پویا که در کارنامه فعالیت هایش چند مورد از مهم ترین فیلمهای سینمایی انیمیشن را تابحال به اکران رسانده است. فیلم هایی مثل «شاهزاده روم» و «فیلشاه» که هرکدام در زمان اکران شان اتفاقات ویژه ای را در گیشه رقم زدند و فروش فوق العاده داشتند و آخرین مورد هم انیمیشن «بچه زرنگ» است که همچنان هم روی پرده است و با فروش بیشتر از ۶۲ میلیارد تومانی توانسته عنوان پرفروش ترین انیمیشن تاریخ سینمای ایران را به دست بیاورد.
درخشش خیره کننده «بچه زرنگ» سبب شده تا استودیو هنر پویا دست به کار ویژه ای بزند و دنباله ای برای این اثر تولید نماید تا این اثر دوست داشتنی عنوان اولین انیمیشن سینمایی ایرانی که دنباله ای برای آن ساخته شده را هم به نام خود سند بزند. این اتفاق اساسا در راه پیشرفت صنعت انیمیشن ایران بسیار اتفاق مثبتی است و اگر «بچه زرنگ ۲» از نظر ساختار و محتوا به خوبی قسمت اول باشد، هم می تواند به شکلی نخستین اثر دنباله ای ایرانی باشد که در بخش جدید افت نکرده و هم می تواند این امیدواری را در دل دیگر انیمیشن سازهای ایرانی به وجود بیاورد که این هنر صنعت در کشور ما هم قابلیت رشد دارد و یک فیلم سینمایی خوش ساخت انیمیشنی می تواند به سادگی جزو پرفروش ترین فیلمهای سال سینمای ایران قرار بگیرد. چالش ها و خصوصیت های دنباله سازی؛ از شناسایی ضعف ها تا دشواری شخصیت پردازی ساخت دنباله سازی برای آثار سینمایی چند خصوصیت مثبت برای تیم تولید دارد، اول این که دیگر نیاز نیست شخصیت های اصلی و شناخته شده ای را که در بخش اول به نمایش گذاشتند بار دیگر معرفی کنند و مخاطب زمانیکه روی پرده سینماها همان شخصیت های قبلی را می بیند، به همان اندازه با آنها همراه می باشد و دوستشان دارد. خصوصیت دیگر اینست که پلات کلی و اصلی داستان تقریبا مشخص است و تماشاگر تا حدود زیادی با سبک زندگی و دل مشغولی شخصیت ها آشناست و صرفا یک اتفاق جدید یا چالشی متفاوت در زندگی شخصیت ها به وجود می آید که آن تبدیل می شود به پیرنگ اصلی دنباله های جدید. یا این که در دنباله های اثر این فرصت برای تولیدکنندگان وجود دارد که ضعف های احتمالی و ریز موجود در بخش اول را پوشش دهند و به نقاط قوت کارشان اضافه کنند. اما در کنار این خصوصیت ها که بنظر می رسد کار را برای گروه تولید آسان می کند، چالش هایی هم در سر راه سازندگان آثار وجود دارد. چالش هایی همچون این مسئله که برای دنباله های اثر خود از آزادی عمل کمتری برخوردار می باشند و دیگر به راحتی نمی توانند شخصیت هایی را که در بخش اول یا دوم به معرض نمایش گذاشته اند، تغییر دهند، چون کوچک ترین تفاوتی بین یک شخصیت در ۲ قسمت متفاوت، بازخورد منفی خواهد داشت. از سوی دیگر اگر نکته ای از نظر شخصیت پردازی یا ظاهر کاراکترها مورد پسند تیم تولید نباشد، برای از بین بردن یا تغییر آن، کار دشواری دارند، چون آن شخصیت با همان خصوصیت هایی که در بخش اول تعریف شده در ذهن مخاطب جا گرفته و تغییر آن کار بسیار دشواری است. حالا باید منتظر ماند و دید قسمت دوم «بچه زرنگ» با این فرصت ها و چالش هایی که دارد چطور از آب درمی آید. شکی در این نیست که اگر «بچه زرنگ ۲» بتواند عملکردی به خوبی قسمت اول خود داشته باشد، یک جریان ویژه و امیدوارکننده در سینمای ایران ایجاد کرده و سبب می شود همه دوستداران سینما نام این مجموعه را بعنوان یک نمونه خوب در زمینه دنباله سازی به خاطر بسپارند.
منبع: aftablog.ir
itemprop="bestRating">5
373
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب