یادداشت مهمان؛
پرورش هوش هیجانی کودکان را جدی بگیریم!
وبلاگ آفتاب: یک روانشناس با اشاره به خاصیت های انیمیشن چل پله زیر زمین بیان کرد که این انیمیشن به پرورش هوش هیجانی کودکان نیز کمک می نماید.
به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مهر، مریم ظهیری روانشناس با نگاهی به انیمیشن «چل پله زیر زمین ۳» یادداشتی درباره ی این انیمیشن که برای کودکان است به نگارش درآورده است و با تحلیل آن از خاصیت هایی که می تواند به پرورش هوش هیجانی کودکان در این انیمیشن کمک نماید، سخن گفته است. در این یادداشت آمده است: «پرورش هوش هیجانی کودکان را جدی بگیریم! نوروز ۱۴۰۲ بود که سریال پویانمایی «چل پله زیر زمین» محصول مرکز انیمیشن سوره، روی آنتن شبکه نهال رفت؛ اثری به نویسندگی نسیم خراشادی زاده و کارگردانی علیرضا طاهری که روایتگر قصه کودکی به اسم «کوشا» بود. این پسر دستیار «دکتر تور» می شود تا در مکانی محرمانه جانوران منقرض شده را بوسیله نسخه ژنتیکی شان به زندگی برگرداند. «کوشا» به این جانوران عجیب اما بامزه کمک می نماید تا مهارت های زندگی را برای بقا بیاموزند. فصل اول و دوم «چل پله زیر زمین» هشت شخصیت محوری داشت که هر کدام با ماجراهایی که داشتند، قسمتی از قصه را پیش می بردند. «کوشا»، «دکتر تور»، «گردوله»، «بادکنک»، «خُرخُف»، «زیپی»، «کُلَنجَک» و «ویزی» نام این شخصیت ها بود که هرکدام خصلت ها و خاصیت های رفتاری خودرا دارند که می توان آنرا نوعی گونه شناسی شخصیت کودکان در قالب کاراکترها دانست. از طرف دیگر باید اشاره نماییم که رد پای «کوشا» در قصه همه شخصیت ها پیدا بود. در حقیقت «چل پله زیر زمین» قصه «کوشا» بود که با داستانک هایی که کاراکترهای فرعی دارند، تنیده شده و روی خط اصلی قصه پیش می رود. حال نوروز ۱۴۰۳ شاهد پخش فصل سوم این مجموعه انیمیشن از شبکه نهال هستیم. در فصل سوم «دکتر تور» و گروه قهرمانی سفرهایی را با کشتی پرنده خود به نام «چرخ و فلک» به سراسر ایران دارند تا با مشکلات زیست محیطی و جاذبه های گردشگری و تاریخی آشنا گردند. ناگفته نماند در سری جدید کاراکتری به نام «کلک» که شخصیتی بدجنس است، اهتمام دارد به کمک «فضولچه» در کارهای «دکتر تور» و گروه قهرمانی خرابکاری کند. همین طور یک دختر خردسال به نام «روشا» که خواهرزاده «دکتر تور» است به گروه قهرمانی اضافه شده که بسیار باهوش و بازیگوش است. اگر بخواهیم از دید روانشناسی نگاهی به این اثر داشته باشیم ابتدا باید بگوییم که همیشه تعلیم در کنار تربیت؛ آموزش در کنار پرورش آمده است اما بیشتر به یک بعد ِآموزشی توجه شده و پرورش و رشد هوش هیجانی نادیده گرفته شده است. خوشبختانه در سالهای اخیر ساختِ انیمیشن هایی با مدت زمان کوتاه و جذاب به این بعد اساسی تربیت توجه کرده است و «چل پله زیر زمین» هم از این قاعده مستثنی نیست. آن چه که در این انیمیشن حائز اهمیت می باشد، روان و ساده بودن قصه هایی است که موجب می شود کودکان همیشه با شخصیت های انیمیشن هم ذات پنداری کرده و در عمل بصورت ناهوشیار مطالب مهمی را فرا گیرند. بطورمثال بجای ترسیدن، شجاعانه رفتار کنند، خودرا دست کم نگیرند و مساله را حل کنند. «چل پله زیر زمین» در فصل سوم تلاش نموده است تا کودکان را با محیط زیست آشنا کند و به آنها مواردی را گوشزد کند یا بیاموزد. در این جهت درباره ی مسایلی همچون جلوگیری از به هدر رفتن آب، اهمیت تمیزی دریاچه و جمع آوری زباله های پلاستیکی، عدم قطع یا لطمه به درختان و … صحبت کرده است. ذکر این نکته لازم است که تحقیقات ثابت کرده آموزش غیرمستقیم در بیشتر مواقع بهتر و با تاثیرات عمیق تر همراه بوده است. اما فراموش نکنیم که مواجهه گه گاهی با شکست، می تواند از رویاپردازی یا عدم تحمل ناکامی کودکان کاهش دهد. مشابه آن چه در قسمت سوم این اثر نمایش داده شد، کودکان باید بیاموزند مسیرِ کوشش های ما با سختی هایی همراه و ممکنست به ناکامی منجر شود، اما نباید ناامید شوند و باید یاد بگیرند دست از تلاش برنداشته و امید خودرا حفظ کنند. یکی از ایرادات وارده به انیمیشن شاید این باشد که تمام کوشش های شخصیت منفی داستان منجر به شکست می شود. در مقابل موفقیت اغراق آمیز شخصیت های مثبت نیز موجب می شود پس از مدتی جذابیت انیمیشن کاسته شده و انتهای آن پیش بینی پذیر باشد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که قدرت تحلیل و بررسی کودکان آنقدر قوی نیست تا دلیل تکرار این مورد را درک کند و تنها ممکنست از تعداد تماشاگران این اثر کاسته شود. در آخر این یادداشت حتما باید به این نکته اشاره نماییم که استفاده از رنگ های شاد، موسیقی شاد و جو هیجانی، کاراکترهای بامزه و دوست داشتنی، قصه های خلاقانه و … مخاطبان کودک را به این اثر جذب و آنها را با خود همراه می کند.»
itemprop="bestRating">5
395
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب