در گفت وگو با وبلاگ آفتاب مطرح شد؛
قضیه تفنگ چخوف و ماجرای بازگشت از دوزخ
به گزارش وبلاگ آفتاب، اشکان پیردل زنده کارگردان قضیه تفنگ چخوف ضمن اشاره به این که در این نمایش مشاهیر بزرگ جهان در کوشش برای بازگشت از دوزخ هستند، بیان کرد تصویر غیرکلیشه ای از دنیای مرگ به مخاطب عرضه کرده است.
اشکان پیردل زنده کارگردان نمایش «قضیه تفنگ چخوف» که اینروزها در تئاتر هامون روی صحنه است، در رابطه با داستان این نمایش به خبرنگار مهر اظهار داشت: داستان نمایش «قضیه تفنگ چخوف» در ظاهر این گونه است که یکسری آدم مشهور در چالش و مسابقه ای برای بازگشت از برزخ به جهان زندگان قرار دارند. مسابقه ای که به تقابل هنر در روزگار این مشاهیر با هنر در روزگار ما اشاره دارد. وی افزود: اما هدف اصلی نمایش که تلاش داشتم تا تماشاگر به آن برسد اینست که یک دیکتاتور و روند دیکتاتوری هیچوقت تمام نخواهد شد و تنها از شکلی بشکلی دیگر تغییر می کند. در واقع این چیزی است که در باطن داستان به آن توجه می شود. در لحظه ای از نمایش شخصیت های اثر تصمیم می گیرند با دیالوگ های خود دیوار چهارم بین خود و تماشاگر را بشکنند و از اینجاست که مردم پیغام بر آنها خواهند بود. به قول این کارگردان هیچکس نمی تواند ذهن یک هنرمند را محدود کند.
وی در رابطه با انتخاب شخصیت های نمایش اظهار داشت: من شخصیت هایی چون مارادونا، ونگوگ، پیکاسو، داوینچی و... را برای حضور در جهان برزخ مدنظر داشتم. انتخاب های من به علت تحصیل در زمینه عکاسی و فلسفه هنر بود چونکه به این واسطه بیشتر با نقاشان ایتالیایی و اسپانیایی آشنایی دارم و در واقع شخصیت های اولیه اثر برپایه طرح من بیشتر نقاش بودند اما زمانیکه نویسنده متن را برپایه حضور شخصیت های فعلی نوشت با او مقابله نکردم. چونکه بر این باورم هرکس باید در تخصص خود فعالیت کند و بداند که تحت تأثیر جو قرار نگیرد و جایگاه خویش را بشناسد. علاوه بر این که تغییر شخصیت ها هم در شیوه کارگردانی من تغییری ایجاد نمی کرد. پیردل زنده افزود: برای من تقابل هنر مهم می باشد و برای همین بیشتر پژوهش کردم. قرار بود در رابطه با شخصیت های که می شناختم کار کنم و حالا کارم سخت تر شده بود چون باید برای شناخت این شخصیت ها زمان بیشتری صرف می کردم و اتفاقا فرصت مناسبی برای مطالعه و آموختن بیشتر بود. وی با اشاره به اینکه معاصر بودن برای هر هنرمندی پرارزش است، اضافه کرد: این که چقدر توانسته ام در این اثر دغدغه های معاصر را بیان کنم موضوعی است که تماشاگر باید در رابطه با آن صحبت کند. اما به زعم خودم متاسفانه دغدغه های امروزم را از ترس شعاری شدن در کار اعمال نکردم. از طرق دیگر بیان دغدغه هایم ممکن بود بسیاری از افراد را ناراحت کرده و برای آنها برخورنده باشد. البته ترس از برخوردن نداشتم اما در جایگاهی نبودم که به دیگران چیزی بگویم. من هنوز خودم را جوان ۲۰ ساله ای می دانم که درحال یادگیری است و الان استادانش به او اجازه داده اند در این فضا تجربه کند. کارگردان نمایش «قضیه تفنگ چخوف» بیان نمود: دغدغه امروز من بیشتر در بخش تست بازیگری مولیر مشخص است. آنجاییکه مولیر بخشی از نمایشنامه خویش را می خواند و داوران به او می گویند که درک درستی از متن نداشته ای یا چاپلین و اتفاقاتی که برایش می افتد. اینها تنها بخش کوچکی از دغدغه هایم بود. من با قسمتهایی از مشکلات نمایش همذات پنداری نکرده بودم چونکه همه این موارد دغدغه های من نیست ولی در بازخورد تماشاگران متوجه شدم برای خیلی از تماشاگران دغدغه بوده است.
او در آخر در رابطه با تصویرسازی دنیای مرگ در این نمایش اظهار داشت: تصویرسازی من از دنیای مرگ با آن چه در ذهنیت مخاطبان نهادینه شده است متفاوت می باشد. دنیای مرگ تصویرهای متفاوتی در جهان دارد و همه هم قابل احترام و جالب است اما من دوست داشتم از کلیشه ها استفاده نشود، درحالی که استفاده از آنها به من کمک می کرد و کار را برای برایم راحتتر می شود. نمایش «قضیه تفنگ چخوف» به نویسندگی احسان بدخشان با کارگردانی اشکان پیردل زنده تا آخر شهریور ماه ساعت 19: 30 میزبان مخاطبان در تئاتر هامون است. بازیگران این نمایش به ترتیب ورود به صحنه محمدعلی الحمد، مهران اکبری، نیکو پشوتن، عماد جاویدپور، محمد معتضدی، پرستو الماس، یگانه منصوری، سیاوش کریما، سارا عزیزی، نیلان نکویی و درسا مهری هستند. نمایش «قضیه تفنگ چخوف» قصه ۹ تن از مشاهیر بزرگ جهان را روایت می کند که برای نخستین بار در دنیای بعد از مرگ باهم وارد مسابقه ای می شوند و...
itemprop="bestRating">5
213
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب