توضیحات طراح پوستر موسیقی فجر درباره ی بلبل هزار دستان
وبلاگ آفتاب: طراح تندیس چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، درباره ی نماد بلبل روی این پوستر صحبت کرد و آنرا نشانی از نغمه خوانی و خوش آوایی در حوزه جهانی، دانست.
به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از روابط عمومی چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، انوشیروان مانی طراح پوستر و تندیس این دوره از جشنواره درباره ی طراحی آن توضیح داد: پوستر و تندیس جشنواره موسیقی بین المللی باید نمادی از هنر موسیقی باشد و طبعا نخستین ایده ای که به ذهن طراح می رسد قراردادن ساز به عنوان نماد موسیقی ایرانی و یا ترکیبی از سازهای ایرانی و خارجی در طراحی تندیس و پوستر است. وی اظهار داشت: اما این نوع ایده ایرادهای بسیاری داشت اول این که در طراحی تندیس و پوستر امکان جاگذاری همه سازها نیست و دوم توجه به این مطلب است که استفاده از هر سازی سبب دلخوری و یا نادیده انگاشتن دیگر سازهای موسیقی ایرانی بود. بدین سبب باید به طرح دیگری فکر می کردم که با اهمیت ترین آن الهام از طبیعت خدادادی بود. مانی در توضیح الهام گرفتن طرح تندیس و پوستر چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از طبیعت بیان کرد: صدای باران، صدای باد، صدای رود، دریا، صدای طبیعت همگی از اجزا و عناصر موسیقایی طبیعت هستند که بسیار روح افزا و دل انگیز و آرام بخش است. از همین رو بلبل (هزار دستان) که به بلبل هزار آوا یا هزار آواز معروف است به سبب اصوات دلنشین و خوش آهنگی که دارد و برآمده از سرشت و غریزه ذاتی که خداوند به آن عطا کرده و به دور از هرگونه ناکوکی و فالش بودن و تماما سرشار از ریتم و هارمونیک طبیعی است به عنوان نماد اصلی درنظر گرفته شد. ایشان سپس با اشاره به این که این بلبل تنها متعلق به ایران نیست، اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که بلبل (هزار دستان) در قاره آسیا بیشتر زندگی می کند و در فصل بهار در ایران دیده می شود و در ادبیات و اشعار مختلف اسم این بلبل خوش خوان تکرار شده است. زمانی که طرح اولیه این بلبل از طرف شورای سیاست گذاری جشنواره عنوان شد طرح گرافیکی را روی این نماد پیاده سازی کردم و بجای پر و بال از خط شکسته نستعلیق با شعر زیبایی از شاعر نامدار حافظ شیرازی «مطرب عشق عجب ساز و نوایی دارد» تایپوگرافی کردم. طراح پوستر و تندیس چهلمین دوره جشنواره موسیقی فجر در ادامه صحبت های خود با اشاره به این که طرح پوستر و تندیس رویدادهای هنری نباید شلوغ باشند، اظهار داشت: سادگی در طراحی پوستر و تندیس اهدایی جشنواره های مختلف در حوزه بین الملل یکی از شاخصه های اصلی در معرفی رویدادهای هنری است از همین رو از شروع می دانستم باید یک پوستر خلوت و در عین حال گویا طراحی شود. انوشیروان مانی در آخر در جواب این پرسش که تا چه اندازه اشتراکات فرهنگی بین ایران و سایر کشورها را در طراحی پوستر چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر درنظر گرفته است، بیان کرد: بلبل به عنوان نمادی از خوش آوایی در همه جای جهان یاد می شود و مردم بصورت پیدا و نهان از نغمات زیبای آن لذت می برند. بدین سبب طرح بلبل برای آنها آشنا است. از طرف دیگر حافظ یک شاعر فراوطنی است و در حوزه بین الملل از آسیا تا اروپا شناخته شده است به این علت هم جنبه های بین المللی دارد و هم اصالت ایرانی بودن اثر را در خط زیبای شکسته نستعلیق در این طرح حفظ شده است. چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به دبیری رضا مهدوی، ریاست احمد صدری و مدیریت اجرائی محمدعلی مرآتی به همت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری دفتر موسیقی ارشاد، انجمن موسیقی ایران و بنیاد رودکی از تاریخ ۲۳ تا ۲۹ بهمن ۱۴۰۳ در تهران و استانهای کشور انجام می شود.
itemprop="bestRating">5
33
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب