رونمائی از پوستر جامپ کات
به گزارش وبلاگ آفتاب، مسعود آب پرور در آیین رونمایی از پوستر پانتومیم جامپ کات با اشاره به اینکه ریشه بازیگری پانتومیم است، بر ضرورت توجه به آموزش درست و اصولی میم به علاقه مندان به این هنر تاکید نمود.
به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مشاور رسانه ای پروژه، آیین رونمایی از پوستر پانتومیم «جامپ کات» به نویسندگی و کارگردانی حامد نصرآبادیان با طرحی از مهدی رایگانی روز گذشته شنبه بیستم آبان با حضور ناصر آقایی بازیگر و مدرس پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون، منوچهر اکبرلو پژوهشگر، نویسنده و کارگردان تئاتر و مسعود آب پرور کارگردان سینما و تلویزیون در تماشاخانه همای سعادت برگزار گردید. حامد نصرآبادیان در شروع این مراسم ضمن اشاره به چگونگی شکل گیری گروه تئاتر سربازان صلح اظهار داشت: این گروه از اردیبهشت سال ۱۳۸۰ و با اجرای نمایش «دل من خواب پروانه شدن می بیند» در تالار وحدت تهران کار خویش را شروع کرد و تا امروز با زبان بدن، تئاتر فیزیکال و پانتومیم آثار زیادی با محوریت صلح در کشورهایی همچون فرانسه، هند، مالزی، کانادا، ارمنستان، ترکیه و ایران اجرا کرده است. این اثر با احترام و افتخار از سوی گروه تئاتر سربازان صلح ایران به زنان، مادران و کودکان ایران تقدیم می شود. ناصر آقایی بازیگر و مدرس پیشکسوت بازیگری هم در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه پانتومیم حالا تغییر شکل داده است، اظهار داشت: هم اکنون میم، به آن شکل که مارسل مارسو آنرا ایجاد کرد و وجه خاصی داشت، نیست و گرفتار دگرگونی شده است. وی افزود: تغییر در میم و بی توجهی به این هنر تا حدی است که در جایی مثل انگلستان دیگر میم را نمی شناسند. به خاطر دارم که چند سال پیش با یکی از دوستانی که در لندن به تدریس هنرهای نمایشی مشغول بود، در رابطه با میم صحبت کردم و او اظهار داشت که اینجا کسی میم را نمی شناسد. با این وجود با اصرار من برای برگزاری دوره آموزشی این هنر اقدام شد و تنها ۲ نفر هنرجو جهت شرکت در دوره ثبت نام کردند. این بازیگر تئاتر ضمن اشاره به این که خاستگاه میم فرانسه است، اضافه کرد: این هنر در آمریکا هم رایج اهست اما نه خیلی زیاد و البته در آلمان هم شکلی از پرفورمنس آرت را پانتومیم می نامند. آقایی ضمن اشاره به برگزاری جشنواره پانتومیم در سالهای قبل به همت حوزه هنری اظهار داشت: هم اکنون تعداد افرادی که به این هنر مشغول هستند، زیاد نیست اما این هنر همچنان مخاطبان خویش را دارد و مورد استقبال قرار می گیرد. در طول دوران برگزاری جشنواره های در رابطه با این رشته شاهد هنرنمایی عزیزانی بودم که با وجود نبود آموزش کارشان خوب بود و سبب تاسف است که آنها با این همه استعداد مربی نداشتند. چونکه بطور قطع با آموزش درست، از آنها بازیگران میم خوبی تربیت می شد. متاسفانه با گذشت سال ها این علاقه مندان همچنان به صورت خودجوش عمل می کنند. او در آخر سخنانش اظهار داشت: بازیگری که میم یادگرفته تخصصی را آموخته است که سایر بازیگران از آن بی بهره هستند. تخصصی که می تواند مایه افتخارش باشد. منوچهر اکبرلو، پژوهشگر، نویسنده و کارگردان تئاتر دیگر سخنرانی بود که با یادآوری حضورش در کلاس هایی پانتومیم ناصر آقایی در دهه ۶۰ اظهار داشت: تنها جایی که مرا به پانتومیم علاقه مند کرد، کلاس های استاد ناصر آقایی در دانشگاه بود. من دانشجوی کارگردانی بودم و هیچگاه سراغ بازیگری نرفتم اما همیشه به این مورد که جای این هنر در بازیگری خالی است، فکر می کنم. این منتقد اضافه کرد: همیشه برای من این سوال وجود دارد که چرا این هنر که لزوم همزبانی را از تئاتر برمی دارد، باز هم در جهان ناشناخته مانده است. ادبیات و شعر ما را به واسطه زبان در دیگر کشورهای جهان کمتر می شناسد و بطور قطع اینجاست که به اهمیت پانتومیم و زبان بدن پی می بریم. چرا در دنیایی که همه به دنبال ارتباطات بین المللی هستند؛ همچنان همه به جستجوی کلام می گردند. در ادامه، مسعود آب پرور، کارگردان سینما و تلویزیون هم اظهار داشت: یکی از اشکالات ما در بازیگری سینما اینست که اغلب بازیگران حتی پیشکسوتان این عرصه به گویندگان دیالوگ تبدیل گشته اند. وقتی به بازیگر می گوییم برای بازی این لحظه نمایشی آماده هستی، از این جمله تنها حفظ بودن دیالوگ ها را بدون هیچ برنامه ریزی برای حرکات بدنی خود در نظر دارد. وی افزود: فکر می کنم همه هنرها تلاش می کنند به عالی ترین شکل خود که همان موسیقی است، برسند. همانطور که ما در ادبیات به شعر و ریتم می رسیم. اگر بازیگری در زیرشاخه های هنرهای نمایشی بخواهد نیل به هنر داشته باشد حتما پانتومیم ریشه هنر بازیگری تلقی خواهد شد. این هنرمند افزود: شما در پانتومیم هیچ ابزار مخربی برای بیان احساسات و انتقال احساس تان به مخاطبان ندارید. تنها ابزار پانتومیم، بدن و ریتم است و این شاعرانه ترین نوع بازیگری است، پس در ذات خودش به هنر بسیار نزدیک شده است. مهدی رایگانی، طراح پوستر نمایش «جامپ کات» هم در این مراسم اظهار داشت: برخلاف بقیه سفارش های گرافیکی، برای طراحی پوستر تئاتر باید کار را به تماشا بنشینی. من همیشه براین باور هستم که تئاتر خودش پوستر خودش را به دنیا می آورد. طراحی پوستر تئاتر کاری سخت و البته بسیار شیرین است. فاطیما سرلک، آرمان طیران، امیر ساعتچی، سعید دولتی، شهرام اسدزاده، بهنا آریا، امیرحسین بصیر و ساواش آذخ از دیگر میهمانان این مراسم بودند. نمایش «جامپ کات» از روز شنبه چهارم آذر ماه ساعت ۱۸ به مدت زمان یک ساعت در عمارت نوفل لوشاتو میزبان علاقه مندان خواهد بود.
منبع: aftablog.ir
itemprop="bestRating">5
320
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب