معاون وزیر آموزش و پرورش تشریح كرد
پروسه شناسایی و جذب کودکان خارج از مدرسه
به گزارش وبلاگ آفتاب، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اعلان اینکه حدود 5200 مدرسه زیر پنج نفره در کشور وجود دارد که در دورافتاده ترین منطقه کشور حتی در مناطق صعب العبور فعال می باشند اظهار داشت: حتی اگر کودک استثنایی در آن منطقه صعب العبور باشد، شرایط آموزش برای وی فراهم می شود.
حمید طریفی حسینی در گفت و گو با ایسنا، درباب آمار و تعداد دقیق بازماندگان از تحصیل اظهار داشت: نرخ پوشش تحصیلی واقعی دوره ابتدایی کشور حدود ۹۸ درصد است که جزء نرخ های خوب در سطح جهان بشمار می رود.
وی با اعلان اینکه آمار متولدین ۶ تا ۱۱ ساله ها که در سن متعارف تحصیل دوره ابتدایی هستند بصورت برخط توسط وزارت آموزش و پرورش از ثبت احوال گرفتن می شود اضافه کرد: با یک مقابله آماری ساده از تعداد کودکان ثبت نام شده دوره ابتدایی هر سال تحصیلی با کل کودکان سنین متعارف دوره ابتدایی (۶ تا ۱۱ ساله) آن سال و بعد از حذف آن دسته از کودکانی که بنا به دلیلهای خارج از کنترل (مانند کودکانی که فوت کرده اند، معلول شدید ذهنی بوده و تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند و یا مهاجرت کرده و یا مشکلات سجلی و امثال آن) در مدارس ثبت نام نکرده اند، همین طور با در نظر گرفتن کوشش های وزارت آموزش و پرورش برای ثبت نام لازم التعلیم ها، تعداد دقیق کودکان بازمانده از تحصیل هر سال تحصیلی بعد از احصای دقیق آمار کودکان خارج از مدرسه همان سال تحصیلی و پایش دقیق علل عدم ثبت نام آنها در مدارس، بدست می آید.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اعلان اینکه تعدادی از کودکان با تاخیرهای چند روزه و یا حتی چند هفتگی و یا چند ماهه در مدارس ثبت نام می کنند و یا برخی کودکان به سبب معلولیت های بسیار شدید فقط امکان بهره مندی از خدمات سازمان بهزیستی را دارا بوده و تحت پوشش خدمات این سازمان هستند افزود: این دسته از افراد خدمات مراقبتی و حمایتی رایگان دولت که بسیار بالاتر از هزینه های مربوطه در آموزش و پرورش است را از این سازمان دریافت می کنند.
طریفی با اعلان اینکه ممکنست برخی افراد در سنین تحصیل دوره ابتدایی (شش تا یازده ساله) فوت کرده باشند ولی سازمان ثبت احوال به سبب به روز نکردن داده های خود و یا عدم ثبت این متوفیان توسط والدین آنها، هنوز در سامانه های وزارت آموزش و پرورش به عنوان افراد لازم التعلیم شش تا یازده سال اعلام شوند اظهار داشت: بررسی و شناسایی چهره به چهره کودکان خارج از مدرسه در سال قبل نشان میدهد که واقعه فوت تعداد قابل توجهی از کودکان در سنین شش تا یازده سال که در سن تحصیل دوره ابتدایی هستند، در سامانه های ثبت احوال ثبت نشده اند.
وی با اعلان اینکه دلیل عدم حضور بخش دیگری از جمعیت ۶ تا ۱۱ ساله در مدارس ممکنست به شرایط ضعف جسمانی یا بیماری خاص کودکان بازگردد که والدین ترجیح دادند با یک سال تاخیر و جبران تاخیرهای رشدی کودک در مدرسه ثبت نام کنند افزود: ممکنست عدم حضور بخش دیگری از جمعیت شش تا یازده ساله ها در مدارس به مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور بازگردد که در حقیقت به سبب عدم اتصال سامانه های سازمان ملی مهاجرت و سایر دستگاه های ذی ربط با این مساله با سامانه های آموزش وپرورش است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اعلان اینکه ممکنست افرادی دارای مشکلات سجلی مانند اشتباه در درج تاریخ تولد در اسناد و مدارک احراز هویت خود بوده و به اشتباه در سنین کودکان لازم التعلیم در نظر گرفته شوند اضافه کرد: هدف باید انسداد مبادی بی سوادی باشد، یعنی باید شرایط تحصیل طوری فراهم گردد تا کودکانی که به هنگام و بموقع در مدرسه حاضر نمی شوند علت آنرا بررسی و زمینه حضور آنها در مدرسه فراهم گردد.
طریفی با اعلان اینکه بصورت فرایندی و مستمر و در طول بازه زمانی هر سال تحصیلی پروسه شناسایی و جذب کودکان خارج از مدرسه ادامه دارد عنوان کرد: تعداد کودکان بازمانده از تحصیل و تعداد کودکان جذب شده به چرخه تحصیل بصورت روزانه، هفتگی و ماهانه بروزرسانی می شود، به عنوان نمونه در بازه زمانی یک ماه اسفند سال قبل با وجود گذشت ۵ ماه از سال تحصیلی موفق به جذب حدود ۷۰۰۰ نفر از افراد لازم التعلیم خارج از مدرسه شدیم.
وی با اعلان اینکه برای دانش آموزان دارای معلولیت حتی یک دانش آموز در خانه یا در بیمارستان کلاس تعریف شده و معلم به آن اختصاص داده می شود اضافه کرد: هم اکنون ۳۷۰ مدرسه یک نفره، ۹۱۶ مدرسه دونفره، ۱۲۱۵ مدرسه سه نفره و ۱۳۲۷ مدرسه چهار نفره و ۱۳۷۴ مدرسه ۵ نفره داریم یعنی حدود ۵۲۰۰ مدرسه زیر پنج نفره وجود دارد که در دورافتاده ترین منطقه کشور حتی در مناطق صعب العبور حتی اگر کودک استثنایی در آن منطقه صعب العبور باشد، شرایط آموزش برای وی فراهم می شود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اعلان اینکه سایر دستگاهها مانند سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، وزارت کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، شورای عالی رفاه، نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد حضرت امام، سازمان بهزیستی و بنیاد مستضعفان و وزارت بهداشت تکالیفی را برای شناسایی شرایط افراد دور مانده از تحصیل برعهده دارند افزود: قانون پشتیبانی از اطفال و نوجوانان علاوه بر برشمردن وظایف قانونی دستگاهها دراین زمینه، بازماندگی از تحصیل را یک وضعیت مخاطره آمیز محسوب کرده که سبب مداخله و حمایت قانونی از طفل و نوجوان بازمانده از تحصیل می شود.
طریفی افزود: در ماده ۷ فصل سوم این قانون ( جرائم و مجازاتها) نیز مقرر شده که هر یک از والدین، اولیاء یا سرپرستان قانونی طفل و نوجوان و تمام اشخاصی که مسئولیت نگهداری، مراقبت و تربیت طفل را برعهده دارند، چنانچه برخلاف مقررات قانون تامین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی مصوب سال ۵۳، از ثبت نام و فراهم کردن موجبات تحصیل طفل و نوجوان واجد شرایط تحصیل تا آخر دوره متوسطه امتناع کنند یا به هر نحوی از تحصیل او جلوگیری نمایند، به انجام تکلیف مورد اشاره و جزای نقدی درجه هفت قانون مجازات اسلامی محکوم می شوند.
وی با اعلان اینکه در ماده ۸ این قانون نیز مقرر شده است که هر کس با تهدید، تشویق یا تشویق سبب فرار طفل یا نوجوان از خانه یا مدرسه و یا ترک تحصیل وی شود یا اطفال یا نوجوانان را بدین منظور فریب دهد و یا موجبات آنرا تسهیل یا فراهم آورد، در صورت فرار یا ترک تحصیل، حسب مورد به یک یا چند مورد از مجازات های درجه شش قانون مجازات اسلامی محکوم می شود اظهار داشت: در صورت عدم تحقق فرار یا ترک تحصیل، برای بار اول با اخطار پلیس ویژه اطفال و نوجوانان مواجه و در صورت تکرار به مجازات فوق محکوم می شود پس در کنار اقدامات فرهنگی و ایجابی که دراین زمینه باید صورت بگیرد، اقدامات قانونی تعیین شده نیز باید بصورت جدی تری پیگری شوند.
منبع: وبلاگ آفتاب
itemprop="bestRating">5
331
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب