وبلاگ آفتاب
مدیركل سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت اعلام كرد

فعالیت 2632 تشکل مردم نهاد در حوزه سلامت

فعالیت 2632 تشکل مردم نهاد در حوزه سلامت

به گزارش وبلاگ آفتاب، مدیرکل سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کمیته ملی مشورتی مشارکت های اجتماعی حوزه سلامت تشکیل شده است، راه اندازی این کمیته مشورتی را در جهت نهادینه سازی مدیریت تخصصی، قانون مند و بر پایه علم و با هدف استفاده از مزیت های منطقه ای، بهره مندی از ظرفیتهای علمی نخبگان و تجربیات صاحب نظران در حوزه مشارکت اجتماعی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی عنوان نمود.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، مهندس محمدجواد حیدری پور - مدیرکل سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت ضمن اشاره به روز ملی تشکلهای مردم نهاد و مشارکتهای اجتماعی، عنوان کرد: همچون شاخصهای جوامع توسعه یافته، میزان مشارکت مردم و تشکل های مردم نهاد است و توسعه پایدار بدون حضور آنان، ناممکن و دور از دسترس است.
وی ادامه داد: بدون شک سلامت و رسیدگی به صدمه های اجتماعی در ارتباط با آن، نیازمند حضور و مشارکت جدی مردم و تشکل ها بوده تا با یاری و هم اندیشی آنان و دولت به ارتقای نظام سلامت و پیشگیری و رفع صدمه های اجتماعی دست پیدا کنیم.
حیدری پور معتقد است: ۲۲ مرداد هرسال روز ملی تشکلهای مردم نهاد و مشارکتهای اجتماعی با هدف الهام بخشیدن مردم به فعالیت بیشتر در این سازمان ها، تشویق و تعامل بهتر بین سازمانهای غیردولتی، بخش دولتی، خصوصی و گامی کوچک در جهت پاسداشت تلاشها و دستاوردهای تشکل های مردم نهاد فعال در کشور است.
مدیرکل سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت به عرضه گزارش بخشی از فعالیتهای صورت گرفته توسط این سازمان در سال ۱۴۰۲ اشاره و خاطرنشان کرد: برپایه نتایج نهایی تجمیع بانک اطلاعاتی تشکلهای مردم نهاد حوزه سلامت در مجموع ۲ هزار و ۶۳۲ تشکل (همراه با شعبات) در سرتاسر کشور درحال فعالیت هستند.
وی تصریح کرد: از این تعداد حدود هزار و ۹۳۸ تشکل در حوزه آموزش، هزار و ۵۹۲ تشکل درحوزه پیشگیری، ۹۸۶ تشکل درحوزه توانبخشی، ۸۴۴ تشکل درحوزه تأمین تجهیزات، ۴۰۶ تشکل در حوزه پروژه های عمرانی، ۱۵۶۱ تشکل در حوزه مددجویی درمان، هزار و ۴۶۰ تشکل در حوزه مددجویی دارویی، هزار و ۴۸۰ تشکل در حوزه مددجویی حمایت مالی و ۴۴۰ تشکل در حوزه مددجویی اسکان فعالیت دارند.
به قول حیدری پور، ۴۷۰ تشکل در حوزه سرطان و بیماری های صعب العلاج و خاص، ۳۳۰ تشکل در حوزه صدمه های اجتماعی، ۱۱۴ تشکل در حوزه اعتیاد و ۱۴۳ تشکل در حوزه معلولان ذهنی و جسمی (مادرزادی و سانحه ای) فعالیت دارند.
مدیرکل سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت همینطور اطلاع داد که با عنایت به به روزرسانی بانک اطلاعات ۸۷.۲۳درصد از ۶۱۹ بیمارستان دولتی، موسسات خیریه بوجود آمده و یا در شرف تاسیس است.
ایشان در ادامه به عرضه آماری از اقدامات خیرین سلامت اشاره و خاطرنشان کرد: ارزش ریالی مشارکت سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۱۳۰ میلیارد تومان و همینطور ارزش ریالی مشارکت موسسات خیریه بیمارستانی در همین سال بالغ بر ۴۵۳ میلیارد تومان بوده است.
مهندس حیدری پور تصریح کرد: به منظور ارتقای کیفی و افزایش کمی خدمات تشکل های مردم نهاد در حوزه سلامت، افزایش مشارکت های مردمی در حوزه سلامت و بهبود ارتباط میان دانشگاه و تشکل ها حوزه متناظر این اداره کل در دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور در سال ۱۴۰۲ مبادرت به برگزاری ۱۰ هزار و ۳۴۰ نفر ساعت کارگاه های آموزشی ویژه اعضای هیات مدیره تشکل ها کرده است.
مدیرکل سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کمیته ملی مشورتی مشارکت های اجتماعی حوزه سلامت تشکیل شده است، راه اندازی این کمیته مشورتی را در جهت نهادینه سازی مدیریت تخصصی، قانون مند و بر پایه علم و با هدف استفاده از مزیت های منطقه ای، بهره مندی از ظرفیتهای علمی نخبگان و تجربیات صاحب نظران در حوزه مشارکت اجتماعی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی عنوان نمود.
او همینطور اظهار داشت: اداره کل سازمانهای مردم نهاد و خیرین سلامت با استناد به آئین نامه اجرایی و تاسیس و فعالیت سازمانهای مردم نهاد در سال ۱۴۰۲ درخواست تاسیس ۳۱ سازمان مردم نهاد با مبحث فعالیت امور بهداشت و درمان را مورد بررسی قرار داده و نظر تخصصی خویش را به مرجع صدور مجوز اعلام نموده است.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، حیدری پور ضمن اشاره به ابلاغ دستورالعمل رتبه بندی و ارزیابی تشکل های مردم نهاد حوزه سلامت به دانشگاه و دانشکده های علوم پزشکی کشور، اظهار داشت: این دستور العمل به منظور رتبه بندی فعالیت تشکل های مردم نهاد حوزه سلامت، در سال ۱۴۰۰صورت گرفت.
وی اظهار داشت: با عنایت به ارزیابی بیشتر از ۳ هزار تشکل مردم نهاد سلامت توسط ستاد و دانشگاه و دانشکده های علوم پزشکی کشور رتبه بندی این موسسات از جانب این اداره کل به صورت سالیانه انجام پذیرفته است و در سال ۱۴۰۲ هم تعداد هزار و ۹۲ تشکل مردم نهاد مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار گرفت.




منبع:

1403/05/22
11:36:49
itemprop="bestRating">5
241
تگهای خبر: آموزش , اطلاعات , پروژه , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد