وبلاگ آفتاب

میزان تصاعد کربن حریق های 2023 در کانادا از اغلب کشورها بیشتر بود

میزان تصاعد کربن حریق های 2023 در کانادا از اغلب کشورها بیشتر بود

وبلاگ آفتاب: وبلاگ آفتاب: یک مطالعه جدید نشان میدهد میزان انتشار گازهای گلخانه ای بر اثر حریق های بی سابقه سال قبل (2023) در کانادا از تصاعد ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی در همه کشورهای جهان به غیر از آمریکا، چین و هند بیشتر بوده است.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، بنابر این مطالعه که بتازگی در نشریه «نیچر» انتشار یافته است فقط این سه کشور بودند که میزان تصاعد آنها در سال ۲۰۲۳ بالاتر از حریق های کانادا بود.
این مطالعه که روز چهارشنبه منتشر گردید توسط تیمی از پژوهشگران از موسسه فناوری کالیفرنیا و سایر دانشگاه ها در کانادا، هلند و ایالت میزوری آمریکا انجام شد.
این پژوهشگران تاکید نمودند دمای غیرعادی بالا و خشکسالی از عوامل بدترین فصل حریق های طبیعی در تاریخ کانادا بود بطوریکه ۱۵ میلیون هکتار زمین - ناحیه ای تقریباً به وسعت ایالت فلوریدا در آمریکا - را سوزاند.
دانشمندان نگرانند که آتش گرفتن بی سابقه جنگل های مخروطی کانادا می تواند بر پیش بینی ما از سرعت تغییر اقلیم اثر بگذارد، چون این جنگلها نقشی عمده در به دام انداختن کربن که عامل گرمایش است، دارند.
پژوهشگران میزان کل تصاعد حریق های سال پیش کانادا را ۶۴۷ تراگرم محاسبه کردند. هر تراگرم یک میلیون تن است.
این رقم خیلی بیش از تصاعد حریق های جنگلی کانادا در یک سال معمولی است که در یک دهه گذشته بطور متوسط چیزی میان ۲۹ تا ۸۲ تراگرم کربن بوده است.
این میزان همین طور پنج برابر تصاعد کل سالانه کاناداست و با میزان تصاعد هند - که سال قبل ۷۴۰ تراگرم تصاعد داشت - قابل مقایسه است.
«برندان برن»، دانشمند چرخه کربن در لابراتوار رانش جت ناسا و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت این ارقام تکان دهنده است.
وی گفت نگرانی فزاینده‎ای وجود دارد که حریق در این ابعاد با فراوانی بیشتری در کانادا روی دهد که در آن صورت بر کل تصاعد کربن جهان اثر خواهد گذاشت.
به گزار بی بی سی، حریق در طول ماه های تابستان در جنگل های مخروطی این کشور یک پدیده عادی است اما دانشمندان می گویند که شدت و فراوانی آنها در سالهای اخیر بالا رفته است.
کانادا در سال ۲۰۲۳ داغ ترین و خشکترین تابستان خودرا از سال ۱۹۸۰ تجربه نمود. این شرایط به بدترین فصل حریق در تاریخ این کشور دامن زد بطوریکه نقاطی در سراسر این کشور از ساحل غربی تا شرقی شعله ور شد.
در مطالعه تازه، پژوهشگران زنگ خطر را در مورد عواقب طولانی مدت افزایش حریق ها در این کشور به صدا در می آورند.
جنگل های کانادا نقش مهمی در جذب کربن از جو زمین دارند، چون ۸ و نیم درصد از کل مساحت جنگلی جهان را می سازند. این جنگلها با جذب دی اکسید کربن از جو، از سرعت گرمایش جهانی کم می کنند.
مطالعات در سالهای اخیر نشان داده است که جنگل های این کشور با سرعتی بالاتر از آن چه می توانند باردیگر رشد کنند، درحال سوختن هستند.



منبع:

1403/06/09
12:10:19
itemprop="bestRating">5
141
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , جهان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد