وبلاگ آفتاب
رئیس اتحادیه‌ی پوشاك اصفهان خبر داد:

کاهش قیمت فرم مدارس در اصفهان

کاهش قیمت فرم مدارس در اصفهان

به گزارش وبلاگ آفتاب، اصفهان رئیس اتحادیه‌ی پوشاک شهرستان اصفهان اظهار داشت: فرم مدارس در نخستین سال استفاده از سامانه‌ی اتحادیه‌ی پوشاک نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه کاهش پیدا کرد. سال قبل فرم مدارس از حدود 500هزار تومان شروع می شد و به دو میلیون و 800 هزار تومان هم می رسید اما برای سال تحصیلی 140-1404 قیمت لباس مدارس از 300 تومان شروع می شود و نهایتا یک میلیون و 150 تومان است.



لیلا گوهریان، رییس اتحادیه‌ی پوشاک شهرستان اصفهان در گفت و گو با ایسنا با اعلان اینکه امسال برای نخستین بار از سامانه‌ی مخصوصی بمنظور تولید و توزیع لباس مدارس استفاده شده، در ارزیابی روند بهره مندی از این سامانه و نقاط مثبت و ضعف های آن، اظهار داشت: سامانه‌ی «فرم مدارس اتحادیه‌ی پوشاک» امسال برای نخستین بار به همت اتحادیه برنامه ریزی، طراحی و اجرا شد تا روند تهیه و توزیع لباس مدارس منظم تر جلو برود. در این سامانه تمامی تولیدکنندگان لباس مدرسه و مدارس مقاطع مختلف ثبت نام می کنند.

او افزود: خود مدارس بوسیله جلسات انجمن اولیا و مربیان و زیرنظر مدیریت درباره‌ی جنس پارچه، طرح و رنگ لباس به توافق می رسند. بنابراین، اتحادیه در این خصوص هیچ نوع دخالتی ندارد و سلیقه‌ی خود مدارس و خانواده هاست. بعد از مشخص شدن سلیقه و خواسته‌ی مدرسه و انتقال آن به تولیدکننده، تولیدکننده موظف است که جزییات لباس را در سامانه کامل کند.

مسئول اتحادیه های شهر اصفهان درباره‌ی وظیفه‌ی تولیدکننده توضیح داد: تولیدکننده، کانتکس های مختلف را در سامانه تکمیل می کند که بر طبق آن میزان مصرف پارچه، جنس پارچه و جزییات دیگر مشخص می شود. طبق همین داده ها قیمت نهایی لباس به دست می آید. درحقیقت پس از این مراحل، تیم کارشناسی اتحادیه وارد عمل می شود تا مطابق اطلاعات قیمت تمام شده را به تولیدکننده اعلام نماید.

گوهریان اضافه کرد: موقع قیمت گذاری باید یک کد شخصی سازی شده نیز مشخص شود. این کد را خود اتحادیه صادر می کند. تولیدکننده موظف است قیمت کارشناسی شده‌ی اتحادیه را که در کد هم ثبت است، به مدرسه عرضه نماید. طبق همین روند قراردادی میان اتحادیه و مدرسه بسته و قانونی می شود. مدرسه هم قیمت پذیرفته شده را در سامانه تأیید می کند. پرینت قیمت و کد شخصی سازی شده‌ی کالا نیز بر روی رگال مربوطه نصب می شود و در معرض دید خریداران قرار می گیرد. این روند از خردادماه شروع شده است و هنوز هم ادامه دارد.

او با نظر به تورم توضیح داد: انتظار میرفت که امسال قیمت پارچه و لباس مدارس افزایش یابد. اما فرم مدارس در نخستین سال استفاده از سامانه اتحادیه‌ی پوشاک نه فقط افزایش قیمت نداشت، بلکه کم شد. سال قبل فرم مدارس از حدود ۵۰۰هزار تومان شروع می شد و به دو میلیون و ۸۰۰هزار تومان هم می رسید. اما برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ قیمت لباس مدارس از ۳۰۰ تومان شروع می شود و در نهایت یک میلیون و ۱۵۰ تومان است. این قیمت فقط درباره‌ی فرم مدارس و لباس ورزشی و مقنعه بحثش جدا است. درواقع، لباس ورزشی زیرنظر اتحادیه‌ی پوشاک یا سامانه نیست.

اتحادیه پوشاک و آموزش و پرورش به همکاری بیشتر نیازمندند

رئیس اتحادیه‌ی پوشاک شهرستان اصفهان با تکیه بر این که بمنظور جلوگیری از تخلفات بعد از تعیین قیمت کارشناسی بازهم نظارت وجود دارد، اشاره کرد: در روند عرضه و خرید لباس نیز تولیدکنندگان و مدارس از طرف اداره‌ی تعزیرات، سازمان صمت و بازرسی اصناف زیر نظر خواهند بود. این نظارت صورت می گیرد تا قیمت فروش لباس با قیمت کارشناسی شده در سامانه بطورکامل مطابقت داشته باشد.

او تصریح کرد: ما امسال بمنظور بهبود لباس مدارس، چه از نظر کیفیت و چه زیبایی، با چند ناحیه‌ی آموزش و پرورش اصفهان صحبت کردیم، اما استقبال خیلی کم و جزئی بود. درواقع، ما اختیار یا وظیفه ای نداریم، اما نیروهای اتحادیه بطور قطع می توانند در تولید لباس های برازنده تر پیشنهادهایی بدهند.

گوهریان با اشاره به این که اتحادیه علاقمند است که در موضوع جنس لباس نظرهای کارشناسی خودرا مطرح کند، اظهار داشت: غالباً تولیدکنندگان و مدارس به استفاده از پارچه‌ی پلی استر تمایل دارند. شاید نظرشان این است که چروک نمی گردد. اما واقیعت این است که پلی استر به بدن خردسالان و نوجوانان بسیار لطمه می رساند. به طورکلی، مدارس معدودی، مثل برخی مدارس غیرانتفاعی به کیفیت لباس توجه می کنند.

این مقام اتحادیه های شهر اصفهان توصیح داد: برمبنای مصوبه‌ی انجام شده در تنظیم بازار استان قرار شد که تمامی مدارس شهرستان اصفهان و بعد به مرور تمام استان در این سامانه ثبت نام کنند. درباره‌ی وضعیت امسال باید بگویم که تا حدود ۸۰درصد موفق بوده ایم، چون بازهم برخی از مدارس بودند که در این سامانه ثبت نام نکردند. برای سال اول اتفاق خوبی بود، اما امیدواریم که این روند در سالیان بعدی بهبود پیدا کند.

او با تأمل در این نکته که لباس مدارس می تواند کیفیت و زیبایی بیشتری داشته باشد، اضافه کرد: به نظرم برای رسیدن به ایده های بهتر درباره‌ی لباس مدارس به هماهنگی بیشتر میان اتحادیه‌ی پوشاک و آموزش وپروش نیاز است. اگر این هماهنگی صورت بگیرد، ما می توانیم طراحانمان را به مدارس معرفی نماییم. به عبارتی، ما می توانیم مشاوران اتحادیه را به مدارس اعزام نماییم تا در ابعاد مختلف راهنمای مدیران مدارس باشند.

گوهریان با تکیه بر این که در قانونِ استاندارد معیارهای مشخصی برای لباس مدارس وجود دارد که باید رعایتشان کرد، اظهار داشت: برخی مدارس سررشته ندارند و خودشان ممکنست تشخیص ندهند که چه معیارهایی را باید برای انتخاب لباس لحاظ کنند. این در حالیست که واقعاً خیلی از مدارس تمایل دارند دانش آموزانشان بهترین لباس ها را بپوشند.





منبع:

1403/06/13
10:38:48
itemprop="bestRating">5
92
تگهای خبر: آموزش , اطلاعات , زیبایی , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد