وبلاگ آفتاب

مغز در دوران حاملگی سازماندهی مجدد می شود

مغز در دوران حاملگی سازماندهی مجدد می شود

به گزارش وبلاگ آفتاب، حاملگی سبب تغییرات گسترده هورمونی، قلبی عروقی، تنفسی و گوارشی در بدن زنان می شود و این دفعه نتایج یک تحقیق جدید نشان داده است مغز زنان هم در این دوره گرفتار تغییرات قابل توجهی می شود که برخی زودگذر و برخی دیگر پایدارتر هستند.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، محققان در این مطالعه ۲۶ اسکن مغزی از شرکت کنندگان را پیش از بارداری، در طول حاملگی و بعد از زایمان مورد تحلیل و بررسی قرار دادند و تفاوت ها را بررسی کردند.
نتایج نشان داد با حاملگی زن، کاهش گسترده ای در حجم ماده خاکستری قشر مغز (ناحیه ای چروکیده که خارجی ترین لایه مغز را تشکیل می دهد) و همینطور افزایش یکپارچگی ریزساختاری ماده سفید واقع در عمق بیشتر مغز صورت می پذیرد. هر دو تغییر با افزایش سطح هورمون های استرادیول و پروژسترون همزمان بود.
ماده خاکستری از بدنه سلولی سلول های عصبی مغز تشکیل شده است. ماده سفید هم از دسته هایی از آکسون ها (رشته های بلند و نازک) از سلول های عصبی تشکیل شده است که سیگنال ها را در اتصالات بلند در سرتاسر مغز منتقل می کنند.
«لورا پریچت»، محقق مقطع فوق دکتری در دانشگاه پنسیلوانیا و نویسنده ارشد این مطالعه در اینباره اظهار داشت: این تغییر می تواند نشان دهنده تنظیم دقیق مدارهای مغزی باشد، البته نه مشابه به آن چه برای همه بزرگسالان جوان در دوران بلوغ و تخصصی تر شدن مغزشان اتفاق می افتد.
وی افزود: بعضی از تغییراتی که مشاهده کردیم می تواند پاسخی به نیازهای فیزیولوژیکی بالای خود حاملگی باشد و نشان داده است که مغز تا چه حد می تواند تطبیق پذیر باشد.
بنابر نتایج آزمایشات، اسکن ها به صورت متوسط حدود ۴ درصد کاهش در ماده خاکستری را در تقریبا ۸۰ درصد از مناطق مغزی مورد مطالعه نشان دادند.
هرچند محققان بعد از زایمان یک بازگشت کوچک ماده خاکستری را شاهد بودند، با این وجود آنان می گویند که حجم این ماده به سطح پیش از حاملگی بازنگشت.
اسکن های مغزی همینطور افزایش حدود ۱۰ درصدی در یکپارچگی ریزساختاری ماده سفید را نشان دادند که معیاری برای سلامت و کیفیت اتصالات بین نواحی مغز بشمار می رود.
این افزایش در اواخر سه ماهه دوم و اوایل سه ماهه سوم به اوج خود رسید و سپس بعد از زایمان به وضعیت پیش از حاملگی بازگشت.
به گزارش یورونیوز، «امیلی جاکوبز»، عصب شناس در دانشگاه کالیفرنیا «سانتا باربارا» در اینباره می گوید: مغز مادر در طول حاملگی گرفتار یک تغییر طراحی شده است و ما حالا توانسته ایم این فرایند را در همان زمان انجام مشاهده نماییم.
وی افزود: مطالعات قبلی اسکن های فوری مغز قبل و پس از حاملگی را مورد بررسی قرار داده بودند. اما ما هیچ گاه دگردیسی مغزی را در میانه این فرآیند شاهد نبودیم.
محققان می گویند معلوم نیست که از بین رفتن ماده خاکستری به خودی خود چیز بدی باشد.
آنها همینطور تاکید نمودند ادامه پژوهش در رابطه با این تغییرات می تواند به پیشبینی پدیده هایی مانند افسردگی بعد از زایمان کمک نماید و سبب شود اطلاعات بیشتری در رابطه با تأثیر پره اکلامپسی (از بیماری های دوران حاملگی با مشخصه فشار خون بالا و صدمه اندامی) بر مغز به دست بیاید.
نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «Neuroscience Nature» انتشار یافته است.


1403/06/28
11:04:57
itemprop="bestRating">5
18
تگهای خبر: اطلاعات , پژوهش , دانشگاه , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد