خاطره بازی با تیتراژهای ماندگار-۱۳۶؛
وقتی شهرزاد رکوردها را شکست
به گزارش وبلاگ آفتاب، آثاری که به واسطه حضور خوانندگان مطرح در تیتراژ سریال شهرزاد به مخاطبان عرضه شده، هرکدام توانستند تبدیل به محبوب ترین ملودی های این هنرمندان در طول سالهای اخیر شوند.
خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش می کند با انتخاب عناصر، فرم ها و چینش ها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطب یک اثر را در جریان مبحث قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکته سنج، اندیشمندانه و حساب شده پیش روی مخاطبان قرار می گیرد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف الزامی ایجاد می شود که بیننده را از اساس از یک اثر تصویری دور می کند.
آنچه بهانه ای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری بر ماندگارترین و خاطره سازترین موسیقی های در ارتباط با برخی برنامه ها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای خیلی از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع باردیگر به آنها برای ما در هر شرایطی می تواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطره بازی بعد از آغاز و انتشار در نوروز ۱۴۰۰ و استقبال مخاطبان از آن، ما را بر آن داشت در چارچوب یک خاطره بازی هفتگی در ایام جمعه هر هفته، روح و ذهن مان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سال هایی که حال مان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.
«خاطره بازی تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که به شکل هفتگی می توانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آنرا دنبال کنید.
در صد و سی و ششمین شماره از این روایت رسانه ای به سراغ موسیقی تیتراژ مجموعه «شهرزاد» بعنوان یکی از مشهورترین، محبوب ترین و پرتیتراژترین سریال های در رابطه با شبکه نمایش خانگی رفتیم که هم به لحاظ تعداد موسیقی تیتراژها و هم به لحاظ دانلود تک آهنگ هایش در فضای مجازی بدون شک یکی از پرطرفدارترین ها میان بینندگان است. ملودی هایی که به واسطه محتوای عرضه شده ای که در سه فصل این سریال پرفراز و نشیب پیش روی مخاطبان قرار گرفت، منبع سرشاری برای تولید اشک و آه میان مخاطبانش شد و شرایطی را ایجاد کرد که هم خوانندگان، هم آهنگسازان و هم ترانه سرایانِ هرکدام از این آثار، بخصوص محسن چاوشی لحظه به لحظه به محبوبیتشان در جامعه مخاطب افزوده شود.
برای شنیدن تیتراژ ابتدایی فصل اول سریال شهرزاد به آهنگسازی فردین خلعتبری و خوانندگی علیرضا قربانی اینجا را کلیک کنید.
فرآیندی بسیار پرخبر که دربرگیرنده قصه ها، حکایت ها و حواشی رسانه ای گوناگونی بود و شرایطی را ایجاد کرد که مجموعه «شهرزاد» به واسطه حضور تعدادی از بهترین بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون آن سال ها که تقریبا برای نخستین بار تجربه بازی در یک سریال به سبک و سیاق سریال های خارجی بر بستر پلت فرم ها را به دست آورده بودند، تبدیل به یکی از پرمخاطب ترین مجموعه های نمایشی آن سالهای کشورمان شود. فضایی که تا آن روز کمتر تجربه شده بود اما شرایط اجتناب ناپذیر ظهور و بروز پلت فرم ها و کلیدواژه ای به نام «شبکه نمایش خانگی» با سریال «شهرزاد» مسیر جدیدی را برای هنرهای تصویری ایران باز کرد که هم با چالش های بسیار زیادی رو به رو شد و هم دربرگیرنده نکات مثبت و منفی بسیاری بود که همچنان هم ادامه دارد. چارچوبی بشدت اثرگذار و عمیق که حالا هم می تواند بعنوان فرصت و هم می تواند بعنوان تهدید محسوب شود که تعمق و تمرکز روی این چارچوب ها مشتمل بر ملاحظاتی است که می بایست در فرصت های رسانه ای مختلف مورد کنکاش قرار گیرد.
اما آن چه از «شهرزاد» می تواند در این گزاره رسانه ای فارغ از بررسی اجمالی محتوای این مجموعه مورد کنکاش قرار گیرد و بهانه ای برای یک رجعت خاطره انگیز به این سریال پرحاشیه اما دارای کشش به حساب آید، موسیقی تیتراژها و اساساً ملودی سریال است که بازهم نشان از ذکاوت و هوشمندی کارگردان اثر جهت استفاده درست و به جا از چارچوب هایی است که در جریان فعالیتهای موسیقایی کشورمان حاکم بود. شرایطی هدف مند که کارگردان و اتاق فکر سریال «شهرزاد» کوشیدند با بهره گیری از هنرمندانی که در آن روزگار نبض مخاطب را در دست داشتند، بهره های فراوانی برای تبلیغ و جذب مخاطب ببرند و شرایطی را ایجاد کنند که این سریال علاوه بر جذابیت هایی که در قصه، بازیگران مشهور و دیگر مولفه هایش داشت، از موسیقی هم برای آن چه در جهت جذب مخاطب و جامعه هدف خود مدنظر داشت بهره های فراوانی ببرد. گرچه در این راه با حواشی بسیار زیادی هم رو به رو شدند که خود در برگیرنده حکایت ها و قصه های پیچ در پیچ دیگری است.
برای شنیدن تک آهنگ «دوباره» به آهنگسازی فردین خلعتبری و خوانندگی علیرضا قربانی اینجا را کلیک کنید.
مسیری که در سه فصل منجر به تولید چندین اثر مستقل فارغ از مسیر آهنگسازی اثر شد و شرایطی را ایجاد کرد که دست اندرکاران مجموعه یک بسته موسیقایی مجزا به نام «شهرزاد» در فضای مجازی منتشر نموده و فضایی را مدیریت کنند که آثار به جای مانده از تیتراژها بتواند بعنوان مولفه ای پایدار در جهت ماندگاری طولانی سریال در اذهان عمومی نقش موثری ایفا کند. مسیری که نام هنرمندانی چون علیرضا قربانی، محسن چاوشی، سینا سرلک، امین بانی و دیگران به خودی خود قدرت و توانمندی لازم را برای چنین هدفی داشت و اتفاقاً هم منجر به ایجاد شرایطی شد که مخاطبان در بسیاری موارد پیش از محتوای تصویری «شهرزاد»، موسیقی تیتراژهایش را بعنوان معرف سریال در ذهن خود ثبت می کردند. راهی پرچالش که بسیار هم پرحاشیه بود اما توانست سریال «شهرزاد» را بعنوان یک مجموعه دارای رکورد در حوزه موسیقی تیتراژها معرفی نماید.
طبیعتاً آن چه پیرامون موسیقی سریال «شهرزاد» انجام گرفته، در نوع خود اقدام هوشمندانه ای است که بعدها باعث ایجاد مسیر جدیدی در حوزه موسیقی تیتراژها بخصوص شبکه نمایش خانگی شد و نشان داد که اگر در جریان تولید یک سریال ملودرام که حسن فتحی نشان داده مولفه هایش را به خوبی بلد است، کمی هوشمندانه در فضا قدم بزنیم می توانیم دستاوردهای خوبی را از آن چه برای جلب مخاطب مد نظر داریم، به دست بیاوریم. فضایی پر ریسک که هم دعوا دارد، هم حاشیه، هم شائبه به وجود می آورد و هم دربرگیرنده مراودات پیدا و پنهانی است که شاید بزودی عیان و رسانه ای نشود ولی اساسا در آینده می تواند چراغ راهی برای قضاوت در رابطه با جریانی باشد که توانسته تا حدی مسیر سفارش های در رابطه با موسیقی تیتراژها را هم تغییر دهد و در این راه با چالش های زیادی هم همراه شود.
برای شنیدن تک آهنگ «هوام باردیگر پسه» با شعر حسین صفا و تنظیم شهاب اکبری و خوانندگی محسن چاوشی از فصل دوم سریال «شهرزاد» اینجا را کلیک کنید.
«شهرزاد» نام مجموعه ای نمایشی به نویسندگی نغمه ثمینی و حسن فتحی است که فصل اول آن سال ۱۳۹۴ در ۲۸ قسمت، فصل دوم سال ۱۳۹۶ در ۱۵ قسمت و فصل سوم آن زمستان سال ۱۳۹۶ و خرداد ۱۳۹۷ در ۱۶ قسمت از شبکه نمایش خانگی پیش روی مخاطبان قرار گرفت. مجموعه ای که محمد امامی مرد پرحاشیه سینما و سریال های آن دوران تهیه کننده اش بود و به سبب ساختار داستانی و حضور بازیگران ستاره توانست بعنوان یکی از پرفروش ترین و پرمخاطب ترین سریال های شبکه نمایش خانگی لقب بگیرد. سریالی که حسن فتحی در روزگاری که تب «شهرزاد» بالا گرفته بود در صفحه اینستاگرامی اش اظهار امیدواری کرد تا بتواند فصل چهارم آنرا هم تولید نماید. مسیری که تا به امروز محقق نشده و فتحی و یارانش مشغول تولید و ساخت تجربه های دیگری در زمینه سریال سازی بخصوص در شبکه نمایش خانگی هستند.
داستان سریال هم در سال ۱۳۳۲ و زمامداری مرحوم محمد مصدق در پست نخست وزیری دوره پهلوی اتفاق می افتد. «شهرزاد» دانشجوی پزشکی و «فرهاد» دانشجوی ادبیات و روزنامه نگار عاشق یکدیگرند و می خواهند ازدواج کنند. در این راه اما پدران این ۲ فرمان بردار شخصی متنفذ و ثروتمند به نام «بزرگ آقا» هستند. شرایط بگونه ای پیش می رود که تحولات ۲۸ مرداد فرهاد روزنامه نگار و طرفدار مصدق را به سبب افترا به قتل و توطئه ضد سلطنت به پای چوبه دار می کشد اما بزرگ آقا او را نجات می دهد. بعد از این ماجراست که فرهاد برای ازدواج با شهرزاد تصمیم جدی می گیرد. همه غیر از پدر شهرزاد از این تصمیم خوشحال اند چونکه او میلی به این ازدواج ندارد. از آن طرف بزرگ آقا دختری به نام «شیرین» دارد که با پسرعموی خود «قباد» ازدواج کرده است. قبادی که هیچ احساس عاشقانه ای به این دختر بدزبان و مغرور ندارد. اما به سبب این که بزرگ آقا پدر شیرین است چاره ای جز سکوت ندارند.
برای شنیدن تک آهنگ «هم خواب» با شعر وحشی بافقی، آهنگسازی و خوانندگی محسن چاوشی، تنظیم بهروز صفاریان ازفصل اول سریال «شهرزاد» اینجا را کلیک کنید.
ازسوی دیگر قباد و شیرین بچه دار نمی شوند و دائم براین که چه کسی مشکل دارد و بچه دار نمی شود با هم مشاجره می کنند. در این راه بزرگ آقا که دیگر از آنها بسیار خسته شده و نیاز به وارث دارد، تصمیم می گیرد برای دامادش قباد زن بگیرد تا ببیند مشکل از کیست و بعد از خود وارثی داشته باشد. یک شب که پدر شهرزاد پیش بزرگ آقا می رود و گلایه می کند که دوست ندارد فرهاد هرچند پسر دوست قدیمی اش است، با دخترش ازدواج کند، بزرگ آقا شهرزاد را برای قباد خواستگاری می کند. وقتی این خبر به گوش شهرزاد می رسد، ناراحت می شود و تلاش بر این دارد که از انجام این کار امتناع کند ولی پدرش و بزرگ آقا در این تصمیم مصمم هستند و فرهاد هم از این خبر حالش بد می شود و به دنبال اینست که مانع این اتفاق و ازدواج شود.
شهرزاد و فرهاد تصمیم به فرار به سمت شیراز می گیرند ولی «اکرم» که شاگرد «سعیده» دوست صمیمی و خیاط شهرزاد است، ماجرای فرار فرهاد و شهرزاد را لو می دهد و بزرگ آقا آنها را به تهران برمی گرداند؛ حال شهرزاد و فرهاد در بدترین حالت امکان دارد تا این که بزرگ آقا برای صحبت کردن با شهرزاد به خانه جمشید پدر شهرزاد می رود. او برای راضی کردن شهرزاد برای ازدواج با دامادش قباد، جانِ فرهاد را وسط می کشد و می گوید اگر عروسی تو و فرهاد به سر انجام برسد، خانواده مقتول که فرهاد متهم به قتل پدر آن خانواده است، قصد جان فرهاد را می کنند و فرهاد را می کشند. شهرزاد برای نجات جانِ فرهاد راضی به وصلت با قباد می شود و این تصمیمش را به فرهاد می گوید و با قلبی شکسته از فرهاد جدا می شود. تا شب عروسی قباد نمی داند که عمویش بزرگ آقا می خواهد چه کسی را برایش بگیرد و حتی شهرزاد را نمی شناسد و از آن طرف، بزرگ آقا درحال راضی کردن یگانه دخترش شیرین است که راضی به این ازدواج باشد چون این ازدواج به صلاح همه آنها است و شیرین قبول می کند که شهرزاد زن دوم شوهرش باشد تا وارثی بیاورد.
در شب عروسی قباد که مست است بر سر سفره عقد و در حالیکه تور را از چهره شهرزاد کنار می زند، عاشق شهرزاد می شود و لبخند رضایتی از اینکه بزرگ آقا همسری خوب برایش در نظر گرفته می زند؛ شهرزاد هم حالت استرس و ترس و نگرانی دارد و در شب عروسی، به تنهایی به خانه مشترکش با قباد می رود به سبب این که بزرگ آقا از قباد می خواهد که در شب عروسی اش با شهرزاد در انجام مأموریت انتقام از قاتلان همسر و پسران بزرگ آقا، او را یاری کند.
بزرگ آقا فردای عروسی دخترش شیرین را نزد عمه هایش در کرمان می فرستد تا قباد راحت بتواند با شهرزاد رابطه برقرار کند. بعد از برگشتن شیرین از کرمان، بزرگ آقا قانونی می گذارد که قباد باید فقط هفته ای یک مرتبه به دیدن شهرزاد برود. شیرین می خواهد برای برگشتن خودش از کرمان سفره بی بی نور بیندازد. در همین سفره کل کلی میان ۲ هوو پیش می آید که ناگهان حال شهرزاد بد می شود و او را به بیمارستان می برند. در بیمارستان مشخص می شود که شهرزاد از قباد حامله است و این آغاز ماجرایی طولانی می شود که خود دربرگیرنده قصه ها و داستان های دیگری است.
برای شنیدن تک آهنگ «به رسم یادگار» با ترانه حسین صفا، آهنگسازی و خوانندگی محسن چاوشی و تنظیم بهروز صفاریان از فصل اول سریال «شهرزاد» اینجا را کلیک کنید.
البته برپایه آن چه از معرفی این سریال در فضای مجازی وجود دارد، قرار بود نام این سریال «روزی روزگاری عاشقی» باشد که بعدها به نام «شهرزاد» تغییر پیدا کرد. فرآیندی که پس از کارگردانی سریال های پرطرفداری چون «پهلوانان نمی میرند»، «مدار صفردرجه»، «میوه ممنوعه» و «شب دهم» در زمره یکی از موفق ترین سریال های حسن فتحی شمرده می شود که هوش و ذکاوت زیادی در حوزه مخاطب سنجی با بهره گیری از قصه های ایرانی دارد. قصه هایی که هم جواری خوبی هم با موسیقی دارد و توانسته تبدیل به یکی از مولفه های اصلی جذب مخاطب سریال های این کارگردان بشود.
علی نصیریان، شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، مصطفی زمانی، پریناز ایزدیار، مهدی سلطانی، محمودپاک نیت، ابوالفضل پورعرب، امیر جعفری، آتنه فقیه نصیری، رضا کیانیان، جمشید هاشم پور، هومن برق نورد، پرویز فلاحی پور، گلاره عباسی، غزل شاکری، رویا نونهالی، فریبا متخصص، سهیلا رضوی، مهدی سلطانی، نسیم ادبی، مونا احمدی، امیرحسین رستمی، مینا وحید، پانته آ پناهی ها، رامین ناصرنصیر، امیرحسین فتحی، جمشید گرگین، مهران نائل، فرشید صمدی پور، پرویز بزرگی، محمد یگانه، ناهید مسلمی، ساقی زینتی، نهال دشتی، منوچهر زنده دل، محمدهادی قمشی، حمیدرضا آذرنگ، پانیبال شومون، عباس ظفری، رضا نجفی، پاشا جمالی، پریسا صبوری نژاد، مهدی علیپور، معصومه بیگی، سام نوری، محسن نقیبیان، حسین سحرخیز، شکرخدا گودرزی، امیرکاوه آهنین جان، امان رحیمی، سیامک حلمی، مرتضی رستمی، جواد زیتونی، فرهاد مهدوی، هوتن شاطری پور، امیرحسین شریعتمداری، محسن مروی، شهاب اشکان، بهزاد داوری، پوریا میاندهی، الهام نامی، احمد لشینی، مهسا نصیری، بهشته آلیان، زری اماد، کامران ریحانی پور، مجید سعیدی، بهنام قربانی، پرویز بشردوست هم همچون هنرمندانی بودند که در این سریال به نقش آفرینی پرداختند.
برای شنیدن تک آهنگ «فندک تب دار» با شعر و آهنگ و تنظیم محسن چاوشی از فصل دوم سریال «شهرزاد» اینجا را کلیک کنید.
طبیعتاً پرداخت رسانه ای به آن چه بر «شهرزاد» گذشته، از ماجرای پرحاشیه تهیه کنندگی اش گرفته تا موارد دیگر دربرگیرنده ابعاد بسیار مختلف و البته پیچیده ای است که در آن روزگار بشدت مورد توجه رسانه ها و منتقدان قرار گرفت و شرایطی را ایجاد کرد که هم در عرصه تولید و هم در حوزه های محتوایی اظهار نظرات مثبت و منفی زیادی در رابطه با این سریال پرطرفدار عرضه شود. شرایطی که در بعضی مقاطع فشار سنگینی را روی تیم تولید اعمال کرد و در بعضی موارد هم باعث تمرکز بیشتر از سوی مخاطبان شد تا به واسطه همین حواشی خواسته یا ناخواسته برای تماشای «شهرزاد» در فصول مختلفش ترغیب شوند. شرایطی که بعنوان یک تمهید رسانه ای هم تلقی و باعث سوءتفاهم هایی هم شد اما هرچه بود، به قدری این ماجرا پیچیده و پرسش برانگیز بود که همچنان هم مبهم باقی مانده و بهتر است در مجالی دیگر مورد توجه قرار گیرد.
از این رو بهتر است در این گزاره رسانه ای به موسیقی تیتراژهای سریالی بپردازیم که هرکدام در روزگار انتشار سر و صدای زیادی به پا کردند و بسیار هم مورد استقبال مخاطب قرار گرفتند. مسیری که به واسطه همکاریهای قبلی فتحی با این عوامل، در بخش های نخست با تیتراژخوانی علیرضا قربانی روی شعری از مرحوم افشین یداللهی شروع شد اما چیزی نگذشت که این همکاری قطع و در مدت زمان کوتاهی به خوانندگانی چون حسن چاوشی، سینا سرلک و امین بانی منتهی شد. شرایطی که به قدری مورد توجه بینندگان قرار گرفت که سازندگان سریال را بر آن داشت تا در فواصل زمانی مختلف در کنار موسیقی متن امیرتوسلی به فکر ساخت تک آهنگ ها و نماهنگ های مستقل دیگری هم باشند.
برای شنیدن تک آهنگ «کاش ندیده بودمت» با شعر حسین صفا، میکس ومسترینگ فرشاد حسامی و آهنگسازی و خوانندگی محسن چاوشی از فصل دوم سریال «شهرزاد» اینجا را کلیک کنید.
حسن فتحی در یکی از گفت و گوهای رسانه ای خود در رابطه با از هم پاشیده شدن مثلث موفق قربانی، خلعتبری و یداللهی از قسمت پنجم سریال «شهرزاد» اظهار داشت: ما دوستان خیلی خوبی هستیم و خواهیم بود اما در کار امکان دارد با یکدیگر اختلاف سلیقه پیدا نماییم. ما همان جر و بحث های «شهرزاد» را در زمان سریال «مدار صفر درجه» هم داشتیم اما نتیجه خوبی در آن فیلم شد. به نظر من فردین در سریال «شهرزادم خیلی خسته بود. از یک جهت حال او را می فهمیدم ولی من در شبکه نمایش خانگی دنبال فرمولی می گشتم که بتوانیم مردم کوچه و بازار را با این فضا آشتی دهیم. فقط بدانید خود فردین خلعتبری از سریال «شهرزاد» انصراف داد و این را خیلی ها نمی دانند.
وی افزود: من به حرمت دوستی با او به خودم اجازه ندادم که در رابطه با این مورد صحبت کنم و سکوت کامل کردم اما حقیقت اینست که از قسمت چهارم یا پنجم، فردین خلعتبری گرفتار مشکل جدی با تهیه کننده کار شد. من هم تلاش کردم این مورد به نتیجه برسد اما نرسید. برای نخستین بار می خواهم بگویم که ترانه آقای محسن چاوشی را هم از سه هفته پیش از رفتن فردین خلعتبری به من داده بودند و گفتند گوش کن و اگر دوست داشتی استفاده کن. اما من به ترانه محسن چاوشی گوش نداده بودم چون فکر می کردم درحال کار با آقای خلعتبری هستیم و باید اصولی رفتار نماییم و خواننده ما هم آقای علیرضا قربانی است. وقتی فردین در بخش سوم یا چهارم عدم تمایل نسبت به کار نشان داد ما موسیقی نداشتیم و بعد از یک ماه به کار آقای چاوشی گوش کردم و دیدم که چقدر خوب است. اتفاقاً به آن چیزی که مدت ها در رابطه با آن با فردین صحبت می کردیم هم نزدیک بود. من و فردین سعی کردیم آن مثلث باقی بماند اما با بیان انصراف فردین از ادامه کار ما ناگزیر بودیم که با یک شخص جدید همکاری نماییم. من به احترام فردین خلعتبری به تهیه کننده سریال گفتم که در رابطه با انتخاب آهنگساز جدید نظر نمی دهم و امیر توسلی انتخاب من نبود. هرچند او پیشنهاد تهیه کننده سریال بود اما در مدت زمان همکاری مشکلی با همدیگر نداشتیم و از خروجی کارش در مجموع راضی بودم. متأسفانه جو رسانه ای و مطبوعاتی سرتا پا دروغ شکل گرفت و من بعد از رفتن فردین صلاح دانستم که سکوت کنم. این را هم بگویم که تهیه کننده های «شهرزاد» در رابطه با حضورمحسن چاوشی دخالتی نداشتند و او به من تحمیل نشد.
کارگردان سریال «شهرزاد» در رابطه با تماس تهیه کننده ها با علیرضا قربانی به نکته جالبی اشاره نمود و اظهار داشت: به خاطر دارم بعد از انصراف فردین خلعتبری، تهیه کننده سریال با آقای علیرضا قربانی تماس گرفت اما ایشان یک تصمیم حرفه ای گرفت و گفت چون آقای خلعتبری من را به این پروژه آورد پس من هم ترجیح می دهم که نباشم. برای من هم یک تصمیم زیبا و قابل درک بود.
برای شنیدن تک آهنگ «جمعه» با ترانه، آهنگسازی و خوانندگی محسن چاوشی و تنظیم شهاب اکبری از فصل سوم سریال «شهرزاد» اینجا را کلیک کنید.
محسن چاوشی خواننده ای که به واسطه حضورش در اکثر موسیقی تیتراژهای سریال «شهرزاد» هم باعث افزایش محبوبیت خود میان مخاطبان موسیقی و هم افزایش آمار مخاطبان این مجموعه داستانی شده بود، همچون هنرمندانی است که طی سالهای اخیر کمتر تن به مصاحبه داده و برای خود حاشیه امنی درست کرده که به واسطه همین مصاحبه نکردن ها می تواند به روشی که در موسیقی انتخاب نموده ادامه دهد. شرایطی که این دفعه در راه تولید و پخش تک آهنگ های پرطرفداری که بعنوان موسیقی تیتراژ سریال «شهرزاد» پیش روی مخاطبان قرار گرفت، او را ناگزیر به انجام مصاحبه های کمی کرد که بتواند در آن از دغدغه های حضورش برای همکاری با عوامل این سریال و دیگر ماجراهای در ارتباط با موسیقی اش حرف بزند. البته ناگفته هم نماند که در لا به لای حضور پررنگ محسن چاوشی در سریال «شهرزاد» اتفاقات و حواشی زیادی هم رخ داد که گاه و بیگاه حضور این خواننده در بخش های پیش رو را تحت الشعاع می داد اما هر چه بود شرایطی را برای گروه تولید اثر مهیا کرد که از این خواننده پرطرفدار بهترین بهره برداری را داشته باشند.
وی در یکی از گفت و گوهای رسانه ای اش بود که ضمن تاکید بر وسواسی بودن خود برای تیتراژخوانی توضیح داد: مواجهه من با پیشنهادهای در رابطه با خوانندگی تیتراژ در وهله اول دلی است. باید حضورم در یک پروژه مفهوم درستی داشته باشد و صرفا این طور نباشد که چون من محسن چاوشی هستم به همه پیشنهادهایی که در این زمینه می شود جواب مثبت بدهم. این کار نتیجه ای را که دلخواه من است به همراه نخواهد داشت چونکه معتقدم موسیقی و صدا باید بعنوان یکی از عناصر فیلم به اصالت یک اثر سینمایی کمک کنند. منظورم از حضور درست اینست و نه هیچ چیز دیگری. بخش دیگرش هم وسواس هایی است که دارم. باید فیلم و سناریو را دوست داشته باشم و بتوانم با آن ارتباط برقرار کنم و خلاصه اش این که برایم جذاب باشد. بقیه اش مسائل آن چنان مهمی نیست. مسئله مالی برای من جزو آخرین گزینه هاست. ترجیح می دهم جایی باشم که حضورم موثر بوده و امیدوارم توانسته باشم حرفم را واضح به گوش مردم برسانم.
برای شنیدن تک آهنگ «دل ای دل» با شعری از بابا طاهر، به آهنگسازی محسن چاوشی و خوانندگی محسن چاوشی و سینا سرلک از فصل سوم سریال «شهرزاد» اینجا را کلیک کنید.
وی در رابطه با سریال «شهرزاد» و رفاقتش با تهیه کننده پرحاشیه اش هم بیان نمود: سریال «شهرزاد» را بسیار دوست دارم چون همان اول که سناریو فیلم را خواندم حس کردم کار باشخصیت و آبروداری است و با فیلمهای دیگر در این ژانر فرق دارد. ضمن این که قبلاً هم به این نکته اشاره کردم که دوستی من با محمد امامی و رابطه بسیار خوبی که مابین ما بعنوان ۲ دوست برقرار است سبب شد بیشتر به این پروژه اعتماد کنم. این پروژه ها اگر خروار خروار پول هم پشت شان باشد اگر همدلی درست و اصولی در فضای آن وجود نداشته باشد، هیچ تضمینی بر مبنای موفقیت در آنها وجود ندارد. تمام جذابیت های سینمایی این اثر یک طرف و تیم سازنده اش هم یک طرفِ این جذابیت های دوست داشتنی هستند. به هر صورت این صورت گرفت و امیدوارم ماحصل آن خوب شده باشد.
چاوشی در قسمت دیگری از این گفت وگوی رسانه ای بود که در پاسخ به پرسشی بر مبنای انتخاب بهترین تک آهنگی که برای این سریال خوانده اظهار داشت: واقعاً دشوار می باشد که بخواهم کاری را انتخاب کنم چون هر کدام شان موقع تولد دنیای مخصوص به خودشان را داشتند و انگار در هر کدام از این قطعات با هم بزرگ شدیم و به هم وابسته ایم. اما باید بگویم «کجایی» اما حال ویژه تری برایم دارد. البته این دلبستگی ها خیلی طولانی مدت نیستند. همیشه تلاش می کنم مدت وابستگی با کارهای گذشته ام خیلی طولانی نشود. این وابستگی کمی خطرآفرین است و مسیر را برای کارهای بعدی سخت می کند. ترجیح می دهم به جای شیفتگی، توقعم را از خودم مدام بالا و بالاتر ببرم. اما مثل همه مردم که با شنیدن این کار در خلوتشان حس و حال خاص و شخصی داشتند، من هم با همه کارهایم بخصوص «کجایی» دنیای قشنگ و البته عجیبی داشتم.
برای شنیدن تک آهنگ «کجایی» با شعر، آهنگ و تنظیم محسن چاوشی و خوانندگی محسن چاوشی و سینا سرلک از فصل اول سریال «شهرزاد» اینجا را کلیک کنید.
چاوشی اما در یکی دیگر از گفت و گوهای رسانه ای اش بود که در رابطه با حضور فردین خلعتبری و علیرضا قربانی در بخش های نخست سریال و اضافه شدن وی در ادامه که شایعات زیادی را به دنبال داشت، خاطرنشان کرد: فکر می کنم مبحث حضور من ربطی به ماجرای رفتن آقای قربانی و خلعتبری نداشت. یک مبحث درون گروهی بود که قبل از اضافه شدن من به سریال در موردش تصمیم گیری شده بود. خیلی در جریانش نیستم و نمی توانم در رابطه با این مسأله قضاوت درست و منصفانه ای داشته باشم. پس ترجیح می دهم در رابطه با اش حرفی نزنم.
وی در جواب سوال دیگری بر مبنای جبهه گیری برخی بعد از حضور وی و سینا سرلک در سریال «شهرزاد» و شائبه تقابل موسیقی سنتی و موسیقی پاپ در تولید موسیقی تیتراژ این سریال توضیح داد: اصولا همیشه این طوری است که یک سری با چیزی موافق می باشند و یک سری دیگر مخالف. آن هایی که صرفا تحسین می کنند، همیشه تحسین می کنند و آن دسته دیگر هم که طبق روال همیشه می تازند. من اصلاً چنین قصدی نداشتم و بحث تقابل و این چیزها حتی یک لحظه هم به ذهن من خطور نکرد. فقط تلاش کردم بر مبنای استانداردهایی که در ذهن دارم، کار درست و شایسته ای بسازم که آبرودار باشد. اگر بخواهم همیشه خودم را درگیر این چیزها کنم که نمی توانم کار کنم. در واقع نمی توانم مدام هوش و حواسم را به این معطوف کنم که دیگران چه می خواهند و چه می گویند. بین این خواسته ها و آن چیزی که من فکر می کنم، باید به یک نقطه درست و اصولی برسم که بشود اسمش را گذاشت نتیجه خوب. بین این دو طیفی که گفتم، یک طیف پروسواس و ریزبین و نکته سنج هم وجود دارد که نگاه و نظرشان بیشتر کمکم می کند. بعضی ها انصاف شان به تعصب شان می چربد.
این خواننده موسیقی پاپ در رابطه با فراگیری آثاری که در سریال «شهرزاد» تولید کرده بیان نمود: مهم ترین عاملش این بود که کارها خیلی دلی ساخته شد. یعنی اصلاً شکل و شمایل سفارشی نداشتند. باآنکه در ظاهر این طور به نظر می آید، اما واقعاً خودشان شکل گرفتند. مطمئناً وجود یک تیم حرفه ای فیلمساز هم دراین زمینه نقش بسیار موثری داشت. این که آنها می دانستند و این هوش و درایت را داشتند که از امکان موسیقی درست و به جا بهره گیرند. هیچ کدام از این ۲ بخش موسیقی و فیلم، فدای هم نشدند و هر کدام به شکل مستقل بعنوان یک پکیج به درک و دریافت بهتر اثر کمک کردند. بعضی وقت ها همه چیز دست به دست هم می دهد تا یک اثر گل کند.
برای شنیدن تک آهنگ «ای دریغا» با ترانه حسین صفا، آهنگسازی محسن چاوشی و خوانندگی سینا سرلک و محسن چاوشی از فصل دوم سریال «شهرزاد» اینجا را کلیک کنید.
سینا سرلک خواننده موسیقی ایرانی هنرمندی که در این سال ها آنچنان که باید قدر شاگرد ممتاز بودن مرحوم محمدرضا شجریان را ندانسته چندی قبل بود که در یکی از گفت و گوهای رسانه ای خود در رابطه با قطعه «تنها امید زندگی» و دیگر همکاری هایش با سریال «شهرزاد» توضیح داد: این کار سال قبل از جانب تهیه کننده و کارگردان سفارش داده شد و در همین جهت با پدرام کشتکار برای ساخت اثر صحبت کردم و نهایتا کار روی شعری از علیرضا شجاع پور آهنگسازی و تنظیم شد و بنده با تمام وجود و عشق این اثر را خواندم به همین خاطر یکی از کارهایی است که بسیار دوست دارم. از طرفی حال و هوای این قطعه برای خیلی از مردم دنیا در طول زندگی شان پیش آمده و به این علت به سادگی با آن همذات پنداری خواهند کرد. امیدوارم هموطنان عزیزم هم با این کار و دیگر کارها همچون «برخیز»، «چه کنم»، «کوچه های عاشقی»، «زیر سقف دودی» که منتشر نموده ام و کارهایی که به انتشار خواهم رساند ارتباط خوبی برقرار کنند و برایشان به آثاری نوستالژیک تبدیل گردد.
خواننده سریال «شهرزاد» اظهار نمود: این کار بعد از گذشت یک سال با نظر استاد فتحی در بخش نهم فصل دوم و در یکی از سکانس های بسیار حساس و احساسی پخش گردید که نشان از استادی تمام عیار ایشان دارد که چقدر دقیق و استادانه در کارهایشان تصمیم گیری می کنند و بی جهت نیست که وی جزو موفق ترین و ارزشمندترین کارگردانان عصر ما هستند.
ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که بعد از گذشت مدت زمانی از حضور سینا سرلک در پروژه «شهرزاد» خبرهای به گوش رسید که وی به سبب بعضی از اختلافاتی که وجود داشت، از پروژه کناره گیری کرده است. مسیری که گفته می شد بخشی از آن در ارتباط با اختلافاتی است که مابین او و محسن چاوشی بوجود آمده، فرآیندی که وی در یکی از برنامه های «دورهمی» مهران مدیری آنرا تکذیب نمود اما ماجرا در نهایت به مسیری هدایت شد که هم زمان با انتشار قسمت یازدهم «شهرزاد» و حذف نام سینا سرلک از این قسمت، وی با انتشار پستی اینستاگرامی از «شهرزاد» کناره گیری کرده تا ماجراهای شهرزاد وارد فاز جدیدی شوند.
وی در این پست نوشته بود: «پخش صدای من در بخش ۹ «شهرزاد»، به قدری سبب ناراحتی برای عده ای شد که در بخش یازدهم صدای من و نام من از این سریال حذف شد. ممنون از جناب فتحی عزیز که بنده را به فصل دوم «شهرزاد» دعوت نمودند و از آن عده هم که مرا از این سریال حذف کردند ممنونم. یا حق»
برای شنیدن تک آهنگ «تنها امید زندگی» با شعر علیرضا شجاع پور، آهنگسازی و تنظیم پدرام کشتکار و خوانندگی سینا سرلک از فصل دوم سریال «شهرزاد» اینجا را کلیک کنید.
امین بانی دیگر خواننده موسیقی تیتراژ سریال «شهرزاد» که به واسطه روابط حسنه و صمیمانه ای که با شهرام توسلی آهنگساز سریال داشت به این مجموعه پیوست، چندی قبل بود که در رابطه با حضورش در موسیقی تیتراژ سریال «شهرزاد» بیان نمود: من مدتی به سبب بیماری در بیمارستان بستری بود و شرایط چندان مساعدی هم برای فعالیت نداشتم تا این که یکی از همین روزها با من تماسی گرفته شد. وقتی جواب دادم و از سوی مقابل خواستم تا خویش را ارائه کند، اظهار داشت: «من امیر توسلی هستم». من از این هنرمند به سبب فعالیتهای گوناگونی که در صدا و سیما، سریال ها و فیلمهای مختلف سینمایی که در آنها بعنوان آهنگساز حضور داشت، ذهنیت بسیار خوبی داشته و با کارهایش کم و بیش آشنا بودم به همین جهت برایم جالب بود که چه طور چنین آهنگسازی با من تماس گرفته است.
وی اضافه کرد: وقتی امیر توسلی خویش را بعنوان آهنگساز سریال «شهرزاد» معرفی نمود، واقعاً هول شدم و برایم جالب بود که چنین هنرمند ارزشمندی با من تماس گرفته است و وقتی هم باردیگر اظهار داشت که چند سال پیش با من تماس گرفته و من به او گفتم مشغول انجام فعالیت هستم ماجرا برایم جالب تر شد. به هر حال وی در این تماس تلفنی به من اظهار داشت: «اوضاع الانت چه طور است؟» و گفتم هم اکنون آزادم و با تهیه کننده ای کار نمی کنم. او با این پاسخ من، پیشنهاد خوانندگی سریال «شهرزاد» را داد و این افتخار بزرگ را نصیبم کرد. به نظر من این اتفاق خواست خدا بود که امیر توسلی را در آن شرایط بسیار بد جسمانی که داشتم مقابل مسیر حرفه ای ام قرار و باعث شد تا من در سریال «شهرزاد» حضور داشته باشم. او برای من انسانی فراتر از یک آهنگساز است که نقش بسیار بزرگی در زندگی هنری و حتی خارج از فعالیتهای موسیقایی ام دارد.
برای شنیدن تک آهنگ «چه کردی» با ترانه افشین یداللهی، آهنگسازی امیر توسلی، هم خوانی فرناز ملکی و خوانندگی امین بانی از فصل سوم سریال «شهرزاد» اینجا را کلیک کنید.
امیر توسلی آهنگساز سریال «شهرزاد» هم در یکی از گفت و گوهای رسانه ای خود بود که در رابطه با موسیقی متن و نحوه حضورش در فرایند انتخاب تیتراژ و موسیقی های انتخابی این مجموعه داستانی پرطرفدار توضیح داد: همه آن چه که بعنوان موسیقی در «شهرزاد» وجود دارد، از فیلتر من رد می شود. انتخاب موسیقی های زمینه در فصل یک با آقای میرعلی نقی بود و در فصل دوم هم من آنها را انتخاب کردم که تلاش کردم قطعات کمتر شنیده شده باشند. من در زمینه انتخاب موسیقی های پس زمینه هم تلاش کردم موسیقی ها را به نحوی انتخاب کنم که هم خود موسیقی و هم شعر آن، کاملا با اتفاقات صحنه منطبق باشد. مثل سکانسی که شهرزاد و فرهاد با هم درحال گفتگو هستند و در نهایت به نگاه عاشقانه شهرزاد و رفتنش به داخل اتاق ختم می شود و قباد هم دنبالش می رود. این قطعه کاملا مبین لحظاتی است که مابین آنها اتفاق می افتد و هر آن چه که در شعر و موسیقی گفته می شود کاملا در این جهت قرار دارد. حتی ما پس از گذشت چند قسمت، در لابه لای فیلم، کلیپ های داریم که موسیقی و شعرش برای آن سکانس ساخته شده است.
آهنگساز سریال «شهرزاد» درجواب سوالی مبنی براینکه بنظر می رسد قطعات محسن چاوشی برای تیتراژ، بگونه ای هستند که انگار مستقل اند و آنچنان ربط و ارتباط مستقیمی با آن قسمت ها ندارند، خاطرنشان کرد: شعر مهم ترین عنصرِ تعیین کننده این مورد است. کلامِ قطعات چاوشی، همگی در ارتباط با اتفاقی بوده که در آن سکانس ها افتاده، در تیتراژ هم اتفاقات کلی تبدیل به یک ترانه شده اند. در شروع یک فصل، امکان دارد مثلا موسیقی قسمت اول از نظرت کمی نامربوط باشد ولی وقتی فصل تمام می شود یا به نقطه خاصی می رسد، متوجه این مجموعه تیتراژ می شوی و برایت کاملا معنادار می شود. در موسیقی هم چون ساختار موسیقی ما منطبق بر سال نبوده، طبیعتاً موسیقی روز است. در رابطه با انتخاب محسن چاوشی هم باید بگویم طبیعتاً در پروژه ای با این سطح و اندازه، ترجیح می دهی خواننده ای را انتخاب کنی که علاوه بر اینکه به فضای ذهنی تو نزدیک تر است، صدایش هم بهتر روی کار بنشیند و بتواند سکانس های مورد نظرت را ساپورت کند. به هر حال اگر هر کدام از خواننده ها می آمدند، تاثیر خاصی روی آن سکانس می گذاشتند ولی از نظر من و تیم تولید، صدای چاوشی مناسب تر بود. به هر ترتیب انتخاب محسن چاوشی یک تصمیم جمعی بود اما در نهایت وقتی تصمیم گرفتیم ساختار موسیقی تیتراژ این گونه باشد، از نظر من انتخاب محسن چاوشی بهتر بود.
وی در قسمت دیگری از این گفت وگوی رسانه ای ضمن اشاره به همکاری با امین بانی و محسن چاوشی اظهار داشت: به هر حال این اجماع بین تولیدکنندگان وجود داشت اما در نهایت چون این نخ تسبیح توسط من شکل می گیرد، به صورت معمول نظر آخر در رابطه با اینکه قطعه ای باشد یا نباشد را من می دادم. نظراتی که مابین مان رد و بدل می شد هم کمتر در رابطه با ملودی قطعه و این چیزها بود و بیشتر در رابطه با ترانه و ساختار تنظیم صحبت می کردیم چون من باید مقدمه و موخره برای آن درست می کردم و در نتیجه باید اِلمان هایی از موسیقی فیلم در آن می آمد.
توسلی در یکی دیگر از گفت و گو های تصویری اش اظهار داشت: به عقیده من خواننده و سریال به هم برای دیده شدن کمک می کنند و من این شرایط را در سریال «شهرزاد» تجربه کردم. البته که من تصور نمی کنم اگر هر خواننده دیگری غیر از محسن چاوشی، امین بانی و سینا سرلک در این سریال حضور پیدا می کرد، مشهور می شد اما طبیعتاً بر این باورم که آثاری که در این سریال پیش روی مخاطبان بعنوان موسیقی تیتراژ قرار گرفت بسیار در دیده شدن سریال موثر بود و توانست یکی از مولفه های مهم موفقیت این مجموعه تلویزیونی در شبکه نمایش خانگی باشد.
برای شنیدن تک آهنگ «نشد» با ترانه حسین غیاثی، آهنگسازی امیر توسلی، هم خوانی فرناز ملکی و خوانندگی امین بانی از فصل سوم سریال «شهرزاد» اینجا را کلیک کنید.
به هر ترتیب هر چه از قصه ساخت و تولید موسیقی مجموعه «شهرزاد» بنویسم و روایت نماییم هم می تواند مباحث فنی و موسیقایی زیادی را بعنوان پرسش مطرح کند و هم وارد چالش های دیگری در حوزه های دیگر در ارتباط با تولید و تهیه آثار موسیقایی این مجموعه شود. چالش هایی که دربرگیرنده پیچیدگی ها و ناگفته های زیادی هم است. اما هرچه هست می تواند بعنوان یکی مهم ترین سریال های داستانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه موسیقی تیتراژها محسوب شود که به شکلی تبدیل به کارخانه تولید «مگاهیت» در دوران خود شد و توانست بعنوان یکی از خاطره انگیزترین سریال های ایرانی در حوزه موسیقی تیتراژها لقب بگیرد.
منبع: وبلاگ آفتاب
itemprop="bestRating">5
198
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب