وبلاگ آفتاب
معاون وزارت آموزش و پرورش تاكید كرد

وفاق ملی از مدرسه شروع می شود

وفاق ملی از مدرسه شروع می شود

به گزارش وبلاگ آفتاب، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش و سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به لزوم از بین بردن ذهنیت رقابتی و ایجاد فضایی مشارکتی، تعاملی و رفاقتی بین دانش آموزان، اظهار داشت: استفاده از مدلهای آموزشی که تعامل حداکثری بین دانش آموزان به وجود می آورد و سبب ایجاد فضای کار گروهی و مشارکتی می شود، امری ضرورت دارد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، رضوان حکیم زاده در برنامه زنده «هم شاگردی سلام» شبکه آموزش، با اشاره به ضرورت حفظ و تقدیر سنت ها و ارزش های فرهنگی، اظهار داشت: جامعه باید ضمن پایبندی به سنت ها و ریشه های فرهنگی خود، همیشه رو به آینده داشته باشد. حفظ ارزش های گذشته و حرکت به طرف آینده، بهترین رویکرد برای جامعه ما است.

آموزگار، الفبای زندگی را به دانش آموز می آموزد
وی با اشاره به نقش مهم آموزگار در رشد تربیتی و شخصیتی دانش آموزان، اضافه کرد: معلم ابتدایی پس از پدر و مادر بیشترین نقش را در امیدآفرینی و ایجاد حس زندگی در دانش آموزان دارد، برای اینکه علاوه بر مسیر تحصیلی، الفبای زندگی را به دانش آموز می آموزد و دانش آموز با کمک معلم به خودباوری خواهد رسید و کارِگروهی و مشارکت را فرامی گیرد؛ به این علت می توان ادعا کرد معلم ابتدایی پس از پدر و مادر بالاترین نقش را در رشد و شکوفایی خردسالان دارد و این وجه تمایز آموزگار با دیگر معلمان است.
حکیم زاده با اشاره به ضرورت استفاده از روش های نوین تدریس، تصریح کرد: شرایط باید به شکلی باشد که همه معلمان از روش های نوین تدریس بهره گیرند و این یکی از اهداف اصلی نظام آموزشی کشور است. با اینحال تعدادی از معلمان از شیوه های ابتکاری استفاده می نمایند که بسیار قابل احترام و قابل اعتنا است. به عنوان نمونه، در بازدیدی که از یک مدرسه در شهر آمل داشتم، معلم با قرار دادن نیمکت های کلاس روبروی هم، دانش آموزان را به گروههای چهار نفره تقسیم کرده بود تا پروسه یادگیری را بصورت مشارکتی انجام دهند. این قبیل وفاق ملی از مدرسه شروع می شود اقدامات بسیار بهادار است.

وفاق ملی از مدرسه شروع می شود
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش با اعلان اینکه وفاق و همدلی مورد تاکید رییس جمهور از مدرسه شروع می شود، اشاره کرد: استفاده از مدلهای آموزشی که تعامل حداکثری بین دانش آموزان به وجود می آورد و سبب ایجاد فضای کارِ گروهی و مشارکتی می شود، امری بسیار مهم است؛ چونکه می تواند با از بین بردن ذهنیت رقابتی، فضایی مشارکتی، تعاملی و رفاقتی بین دانش آموزان بوجود آورد.
حکیم زاده با اشاره به خاطره ای از سال اول معلمی خود، تصریح کرد: کار معلمی را با پایه چهارم ابتدایی در کلاسی با تراکم بالا در یکی از مدارس حاشیه شهر قم شروع کردم. در آن دوران دانش آموزی داشتم که زودتر از دیگران تکالیف خودرا انجام می داد؛ در صورتیکه در همان کلاس دانش آموزی حضور داشت که به دلیلهای شرایط خانوادگی، امکان انجام تکالیف با سرعت و کیفیت بالا را نداشت. روزی دانش آموز اول از من درخواست نمود به عنوان معلم به دانش آموز دوم کمک نماید و در حقیقت معلم یار باشد. این قبیل رفتارها نشان میدهد اگر دانش آموزان و خردسالان برمبنای طبیعت پاک و معصومانه خود در راه تربیت و رشد قرار بگیرند، تا چه اندازه میل به تحقق توفیق جمعی دارند. از جانب دیگر، این اتفاق به من یادآوری کرد که معلم دانای کل کلاس نیست و می توان از دانش آموزان نیز آموخت.

در محیط یادگیری مثبت، هیچ کودکی به هیچ بهانه ای نادیده گرفته نمی شود
سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اعلان اینکه محیط آموزشی فقط یک فضای فیزیکی نیست، گفت: گرچه فضای فیزیکیِ آموزش باید شاداب و متناسب با اقتضائات دوران کودکی طراحی شود، اما بسیار اهمیت دارد که در وهله اول، محیط یادگیری مثبت باید ایجاد شود. محیطی که در آن کودک خودرا جزئی از محیط می داند. محیطی که در آن هیچ کودکی به هیچ بهانه ای نادیده گرفته نمی شود.
وی با تکیه بر این که در محیط یادگیری مثبت، اصل بر تقویت نقاط قوت خردسالان است، بیان داشت: محیط یادگیری مثبت، ضمن شناسایی نقاط قوت، روی تقویت آنها تمرکز می کند. علاوه بر آن، نقاط ضعف نیز با احترام به کرامت خردسالان باتوجه به همه تفاوت ها، در یک بستر تعاملی و مشارکتی رفع می شوند.
بر طبق گزارش مرکز اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش، حکیم زاده در آخر اشاره کرد: در ایجاد این فضای یادگیری مثبت، بیش از تمامی مدیر و معلم نقش دارند که می توانند این محیط را با برقراری ارتباط مناسب با دانش آموزان ایجاد کنند.



منبع:

1403/08/05
09:11:53
itemprop="bestRating">5
8
تگهای خبر: آموزش , سازمان , فضا , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
دوستان وبلاگ آفتاب
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد