وبلاگ آفتاب
علی ملاقلی پور در گفت وگو با وبلاگ آفتاب؛

ماندگاری آثار مذهبی در گرو چیست؟

ماندگاری آثار مذهبی در گرو چیست؟

وبلاگ آفتاب: علی ملاقلی پور نویسنده و کارگردان سینما با اشاره به داستان های دراماتیک واقعه کربلا عنوان نمود که برخی آثار آیینی و مذهبی نگاه عمیق و دغدغه مندی به موضوع ندارند به این علت اثرگذار نمی شوند.



علی ملاقلی پور نویسنده و کارگردان سینما در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره ی ۲ اثر خود که در ارتباط با امام حسین (ع) و ماه محرم است، توضیح داد: من فیلم کوتاه «جای خالی» و نماهنگ «مسافران خورشید» را چند سال پیش ساخته بودم که این آثار باردیگر در جشنواره فیلم کوثر دیده شدند. نماهنگ «مسافران خورشید» که با حمایت سازمان فرهنگی هنری ماوا تولید شده است از پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر جایزه بهترین نماهنگ را دریافت کرد.
کارگردان «مسافران خورشید» درباره ی داستان این نماهنگ عنوان کرد: این اثر درباره ی یک کاروان است که در اواخر دوره قاجار درحال سفر به کربلا هستند. در این راه راهزن ها به کاروان حمله می کنند و متوجه می شوند که جز پرچم، بیرق و کمی آذوقه برای زیارت امام حسین (ع) چیزی ندارند. رییس راهزن ها با دیدن صحنه غارت کاروان بسیار شرمنده می شود و خودش را در لحظه غارت پس از ظهر عاشورا می بیند درحالی که فکر نمی کرد که هیچ گاه در چنین جایگاهی قرار بگیرد. او با دیدن این صحنه گرفتار تحول درونی می شود درنتیجه این کاروان را راهی می کند و خودش مانند حر در کربلا توبه می کند.
وی افزود: داستان این نماهنگ امروزه هم کارکرد دارد. آدمی که در راه اشتباهی قرار می گیرد اگر تامل کند از آن مسیر توبه می کند؛ مانند اتفاقی که برای خیلی ها در طول تاریخ رخ داده است. درکل قصه بازگشت از مسیر شر بسیار جذاب است و به اعتقاد من ماجرای توبه حر در کربلا یکی از دراماتیک ترین قصه ها است.

توجه به فطرت انسانی

کارگردان «قندون جهیزیه» در پاسخ به این پرسش که امروزه برای ساخت آثار آیینی و مذهبی برای نسل جوان چه نکاتی را باید درنظر بگیریم، اظهار داشت: هر اثری که با ذات و فطرت انسانی در ارتباط باشد با گذشت زمان از بین نمی رود و موثر خواهد بود. بطور مثال در دهه ۶۰ و ۷۰ سریال «روزی روزگاری» و «هزار دستان» پخش می شدند که تاریخی بودند اما بسیار برای ما جذابیت داشتند. مساله روایت قیام عاشورا هم از این قضیه مستثنی نیست. اگر کسی به صورتی عاشورا را روایت کند که منفک از ذات انسانی باشد، بطور قطع روی مخاطبان موثر نخواهد بود.
ملاقلی پور با اشاره به این که متاسفانه امروزه با حجم زیادی از کارهای سطحی در عرصه آیینی و مذهبی مواجه هستیم، بیان کرد: یکی از علت هایی که بسیاری از این آثار آیینی و مذهبی هیچ کارکردی ندارند، ماندگار نمی شوند و حتی در لحظه هم اثرگذار نیستند این است که این آثار نگاه عمیقی ندارند و فقط می خواهند یک کاری کرده باشند. برای ساخت این آثار مطالعه و نظرسنجی نشده و جامعه هدفشان معلوم نیست. درحقیقت گاهی فقط می خواهند که کاری برای فلان مناسبت بسازند. اغلب مدیران ما چنین نگاهی دارند که می خواهند در یک بازه زمانی چند فیلم بسازند و دغدغه ای برای موضوع و اثرگذاری ندارند.
وی اضافه کرد: ما نماهنگ های زیادی داریم که شعر، تصاویر، فیلم نامه و طراحی ضعیفی دارند و فقط یکسری چیدمان تصاویر تقطیع شده همراه با موسیقی هستند. درحالی که اگر دغدغه و قصه ای وجود داشته باشد می تواند در طول زمان اثر ماندگاری خلق کند. گاهی یک حرف را نمی توان در یک قالب خاص زد یا الان زمان گفتن این حرف نیست درنتیجه اثری نمی سازیم. ما نباید فقط هزینه را هدر دهیم.

گزیده کارم

کارگردان «کتونی زرنگی» اظهار داشت: یکی از علت های این که من کمتر در عرصه آیینی و مذهبی اثر می سازم این است که گزیده کار می کنم و دراین زمینه بسیار وسواس دارم. بطور مثال «جای خالی» ابتدا قرار بود که یک تیزر فرهنگی باشد اما در باشگاه فیلم سوره به فیلم کوتاه تبدیل شد. حسین حقیقی فیلم نامه اولیه را ساخته بود اما ما چندین بار آنرا بازنویسی کردیم تا به یک فیلم کوتاه داستان دار تبدیل گردد که نقطه شروع، اوج و پایانی دارد.
ملاقلی پور اشاره کرد: متاسفانه ما امروزه با انبوه کارهای سطحی، شعارزده و تبلیغاتی مواجه هستیم. من معتقدم که برای ساخت یک فیلم کوتاه ۵ دقیقه ای وقت و هزینه صرف می شود. اگر بتوانم با همان اثر درنگ و جرقه ای در ذهن مخاطب ایجاد کنم، من برنده هستم. گاهی حتی با سریال هم نمی توان چنین تاثیری گذاشت و این برای من باارزش است که هرکاری می نماییم کیفیت برایمان مهم باشد، می خواهد یک نماهنگ باشد، فیلم سینمایی یا سریال.

«چگوارا بازی» ساخته می شود

این کارگردان در آخر درباره ی فیلم سینمایی جدید خود اظهار داشت: پروانه ساخت فیلم نامه «چگوارا بازی» را به تهیه کنندگی ابوذر پورمحمدی دریافت کرده ایم. نویسندگی این فیلم نامه را من بصورت مشترک با محسن ملکی انجام داده ام. برای ساخت این فیلم با بخش خصوصی و بخش دولتی وارد مذاکره شده ایم اما هنوز سرمایه گذار این فیلم معلوم نیست. همین طور هنوز نمی توانم درباره ی موضوع و داستان این فیلم صحبت نماییم.


منبع:

1403/06/04
12:56:45
itemprop="bestRating">5
190
تگهای خبر: بازی , تبلیغات , سازمان , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد